Er valt het één en ander te zeggen over hoe de Pirelli-banden in suboptimale omstandigheden presteren onder Formule 1-bolides. Maar waar de exclusieve bandenleverancier de uitzonderlijk lage temperaturen voor het Las Vegas GP-weekend in acht nam, heeft Formule 1 zelf, die ook nauw betrokken is bij het organiseren ervan, geen rekening mee gehouden.
Op regen hoef je niet snel te rekenen, met gemiddeld maar één dag in november, waarop het regent in Las Vegas, maar in november keldert de temperatuur in Nevada in de nacht naar pakweg vier graden boven nul.
Het is dan ook de vraag in hoeverre Pirelli de oplossingen in praktijk kan brengen. Als dat niet het geval is, kijkend naar kritieke momenten, zoals safetycar onderbrekingen, waarbij de banden substantieel kunnen afkoelen, dan zullen we mogelijk op chaos getrakteerd worden.
Formule 1 hield weinig rekening met koude temperaturen in Nevada
De Formule 1 zelf laat blijken niet geanticipeerd te hebben dat het zo koud is: "Waar we in eerste instantie geen rekening mee hadden gehouden, maar de bandenfabrikant wel, is dat het 's nachts heel erg koud wordt", zei Brawn tegen TalkSport.
"Dus wanneer de race plaatsvindt, wat zaterdagavond is, is het bekend dat het kan dalen tot drie of vier graden. Het kan dus echt heel koud zijn en het kan natuurlijk een uitdaging zijn om de auto's in die temperaturen aan de praat te krijgen. De bandenfabrikanten hebben wat werk verricht om ervoor te zorgen dat de banden dat aankunnen."
Pirelli geeft aan klachten van coureurs te verwachten. In hoeverre het uitmondt tot een fiasco valt te bezien vooralsnog. Je kunt niet ontkennen dat het qua entertainmentwaarde kansen biedt voor een raceweekend dat recent moeite heeft met de kaartenverkoop.
Aan de andere kant zou het tegenovergestelde kunnen gebeuren: dat coureurs dusdanig weinig grip hebben en daardoor weinig zullen riskeren, des te meer als het dusdanig veel van de banden vraagt.
0 reacties