Steeds vaker duikt dit woord op in de wereld van de Formule 1. Althans, bij degenen die het volgen, want vanuit het Formule 1-kamp hoor je dit niet. Immers, het woord reppen, als coureur of team, bevestigt toch vooral het eigen falen. Zij kunnen Max Verstappen namelijk vooralsnog op geen enkele manier bijbenen.
Geschreven door: Glenn den Doop
Maar waar komen deze kreten dan vandaan?
Ik denk dat het te maken heeft met het gegeven dat er tegenwoordig twee overheersende soorten publiek het racen volgt. Je hebt de mensen van vlees en bloed, die fysiek aanwezig zijn bij de races. En je hebt mensen die op een digitale manier hun 'belangstelling' uiten; het publiek dat tv kijkt en sociale media volgt.
Sky Sport-presentatrice Natalie Pinkham stoort zich aan de negatieve reacties op de dominantie van onze landgenoot van Red Bull Racing. Ook zij doelt hiermee op berichten die zijn vertoningen als 'saai' bestempelen.
Maar tegelijkertijd stelt zij: "...Ik zou graag een sport zien, waarin we meer gevechten vooraan zien, omdat je gewoon gevechten op het scherpst van de snede wilt zien. En ook omdat je weet dat het talent er is zit..."
Deze presentatrice lijkt te zijn vergeten dat het seizoen 2021 (en een aantal daarvoor) - waarin we de door haar zo gewenste gevechten 'op het scherpst van de snede' hebben mogen aanschouwen - juist tot een negatieve (vooral Britse) berichtenstroom over Max Verstappen hebben geleid. Uiteraard had dat te maken met wie Max Verstappen op die momenten streed.
Ofwel, in bedekte termen heeft zij het in mijn ogen ook over 'saai'.
Zo uitzonderlijk dat het tegendraads werkt?
Het is bekend dat de Amerikaanse eigenaar van de Formule 1, Liberty Media, veel meer opereert vanuit een mediaperspectief. En het Amerikaanse publiek is veel meer dan de Europeanen vatbaar voor de media en wordt hierdoor veel meer 'gestuurd' en/of beïnvloed (zie waar Donald Trump tot toe in staat is).
De Amerikanen noemen Drive To Survive zelfs een gamechanger. Ik heb mijn bedenkingen. Of dit nu vooral komt door DTS zelf óf de opkomst van een onwaarschijnlijk talent als Max Verstappen, die de hele Formule 1 vanaf zijn introductie heeft wakker geschud... Feit is wel dat de beurswaarde van de Formule 1 enorm is toegenomen.
Maar goed, sportmarketeer Chris Woerts zei vorig jaar dat de mensen de tv uitzetten als Verstappen na 3 rondjes al 54 seconden vóór ligt. Daar moet Liberty Media ook naar kijken.
Hm… 54 seconden is natuurlijk zwaar overdreven, maar ook hier wordt verwezen naar het begrip 'saai'. En als zij daadwerkelijk de tv uitzetten, staat dat haaks op de 'normale' motieven om te blijven kijken naar topprestaties van topsporters.
Kijk eens naar wat wielrenner Van de Poel veroorzaakt. Of Michael van Gerwen, zoals Raymond van Barneveld ooit in darten deed. In het buitenland ook tig voorbeelden: Usain Bolt, Federer, Ronaldo enz. Niemand zette de TV uit, vanwege de topprestaties van deze sportmensen.
Hoe dan ook, de manier waarop naar de Formule 1 wordt gekeken, lijkt toch te verschillen met de manier waarop er naar andere sporten wordt gekeken.
Neem voormalige sprinter Usain Bolt, nog steeds huidige wereldrecordhouder op de 100m sprint. Deze sportman is onwaarschijnlijk goed en sneller dan de concurrentie. Na een zoveelste overwinning, vallen deze atleten elkaar niet zelden in de armen.
In de Formule 1 werkt dat anders. Daar heb je kampen. En de interacties en bijhorende intriges tussen deze concurrerende kampen worden via de media helemaal uitgemolken. Dit levert spanning, spektakel en belangstelling op én dus nog meer publiek.
Kansloos achtergelaten
Maar ja. Max Verstappen is zo verrekte goed dat het blijkbaar niet meer spannend is om hem te zien racen. Geen spektakel, geen spanning en daardoor minder media-aandacht. De perfecte jager, die meestal maar één keer hoeft toe te slaan en zijn prooi kansloos laat.
Om weer bij Usain Bolt terug te keren…, ga terug in de tijd. Pak de microfoon in een atletiekstadion die tot de nok toe is gevuld met publiek. Ga tegenover Usain Bolt staan nadat hij de zoveelste sprint heeft gewonnen en zeg: Hm…, het wordt allemaal wel een beetje voorspelbaar, niet? Ben je nu niet bang dat het publiek het saai begint te vinden en wegblijft? Ik denk dat je minstens tien minuten wordt uitgelachen. Door het publiek, door de internationale atletiekorganisaties en misschien ook wel door Usain Bolt zelf!
In de Formule 1 werkt het kennelijk allemaal heel anders. Daar floreert de kracht (en macht) van de media en commercie. Het genereren van geld - heel veel geld - lijkt daarbij het toverwoord. Ja, op het moment dat deze uitgangspunten in gevaar komen, wordt de kaart 'saai' graag getrokken.
0 reacties