FIA deelt geen diskwalificatie uit bij overtreding regels omtrent mini-DRS

FIA deelt geen diskwalificatie uit bij overtreding regels omtrent mini-DRS

De FIA voert vanaf het sprintweekend in China strengere tests uit op flexibele achtervleugels. Toch blijft er veel discussie over het zogenaamde ‘mini-DRS’, waarbij teams slimme ontwerpen gebruiken om extra snelheid te winnen op rechte stukken. Opmerkelijk is dat een overtreding van deze nieuwe regel niet direct tot diskwalificatie leidt, wat normaal gesproken wel het geval is bij technische inbreuken. Hoe zit dat?

Waarom geen diskwalificatie?

In de Formule 1 gelden strikte technische reglementen. Overtredingen van deze regels – zoals het gebruik van illegale aerodynamische hulpmiddelen – leiden normaal gesproken direct tot diskwalificatie. Toch lijkt de FIA bij de flexibele achtervleugels en het mini-DRS een andere koers te varen. Volgens Auto Motor und Sport kunnen teams die betrapt worden op een te flexibele achtervleugel waarschijnlijk slechts een waarschuwing of een boete krijgen, in plaats van een diskwalificatie.

Eén mogelijke reden hiervoor is dat de FIA teams tijd wil geven om hun ontwerpen aan te passen. Als een team tijdens een raceweekend wordt betrapt op een overtreding, kan het moeilijk zijn om binnen enkele dagen een compleet nieuwe achtervleugel te ontwikkelen. De FIA lijkt daarom de voorkeur te geven aan een overgangsperiode waarin teams hun auto’s kunnen aanpassen, zonder dat er zware straffen zoals diskwalificaties worden uitgedeeld.

Wat betekent dit voor de teams?

De beslissing om geen diskwalificaties uit te delen bij overtredingen van artikel 3.15.17 kan teams motiveren om de grenzen van de regels op te zoeken. Als de sancties mild blijven, kunnen teams experimenteren met flexibele vleugels in de hoop dat ze onopgemerkt blijven of dat de FIA niet streng genoeg optreedt. Dit zou ertoe kunnen leiden dat het 'mini-DRS' nog langer gebruikt blijft worden, ondanks de strengere tests.

Toch blijft de FIA de situatie nauwlettend volgen. Met nieuwe controles en extra camera’s op de auto’s vanaf China is het nog maar de vraag hoe lang teams wegkomen met flexibele vleugels. Als de FIA merkt dat de huidige aanpak niet effectief is, zou een strengere handhaving en zelfs diskwalificatie alsnog kunnen volgen in de komende races.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk