FIA verscherpt per direct regels rondom flexibele achtervleugels: McLaren in de problemen?

FIA verscherpt per direct regels rondom flexibele achtervleugels: McLaren in de problemen?

De FIA blijft strenger optreden tegen flexibele achtervleugels in de Formule 1 en voert opnieuw een regelwijziging door. Na de recente aanpassingen in Australië, waarbij de achtervleugels al aan extra doorbuigingstests werden onderworpen, heeft de FIA besloten om vanaf de Grand Prix van China de regels nog verder aan te scherpen. Deze maatregel zou een aanzienlijke invloed kunnen hebben op de prestaties van verschillende teams, waaronder McLaren en Mercedes, die verdacht werden van het toepassen van een ‘mini-DRS’-effect.

Waarom wordt de regel aangepast?

Tijdens de vrije trainingen in Melbourne werd duidelijk dat sommige teams nog steeds manieren vonden om de reglementen slim te benutten. Dankzij nieuwe camera’s en high-tech meetapparatuur ontdekte de FIA dat de huidige doorbuigingstests niet voldoende waren om volledig te voorkomen dat achtervleugels op hoge snelheid subtiel meebewogen. Dit fenomeen, ook wel bekend als het ‘mini-DRS’, zorgt ervoor dat de luchtweerstand vermindert en de topsnelheid toeneemt.

De FIA reageert nu met een nog strengere limiet op de toegestane flexibiliteit van de achtervleugel. Waar de opening tussen het hoofdvlak en het beweegbare flapgedeelte in Australië nog 2 millimeter mocht bedragen, wordt dit in China teruggebracht tot 0,5 millimeter. Vanwege de korte voorbereidingstijd krijgen teams daar een tolerantie van 0,25 millimeter, maar vanaf de Grand Prix van Japan wordt er geen enkele speling meer toegestaan.

Impact op de teams

Deze regelwijziging kan de krachtsverhoudingen in het kampioenschap beïnvloeden. Vooral McLaren, dat in de eerste races indrukwekkend snel was op de rechte stukken, zou hier last van kunnen krijgen. Ook Mercedes en Ferrari werden eerder al in verband gebracht met flexibele vleugels. Red Bull lijkt juist baat te hebben bij deze aanpassingen.

Helmut Marko gaf al aan optimistisch te zijn over het effect van de nieuwe regelgeving. ‘We denken dat sommige teams hierdoor minder voordeel zullen hebben en dat het speelveld daardoor eerlijker wordt,’ zei hij bij ORF. Binnen Red Bull leeft de hoop dat dit helpt om het gat met McLaren te dichten, dat in de eerste races een voorsprong had op racepace.

Met de Grand Prix van China in aantocht zullen alle ogen gericht zijn op hoe de teams reageren op deze strenge regelgeving. Gaan we grote verschuivingen in de pikorde zien? De strijd in het Formule 1-seizoen van 2025 belooft in ieder geval nóg spannender te worden.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk