Hakkinen heeft medelijden met Lerclerc: ‘Als coureur wil je tegenovergestelde’

Hakkinen heeft medelijden met Lerclerc: ‘Als coureur wil je tegenovergestelde’

door Michael Janiec

Tweevoudig wereldkampioen Mika Hakkinen kan na de Italiaanse GP maar één ding concluderen: Ferrari zal Red Bull Racing niet kunnen verslaan als het op racepace aankomt - het allerbelangrijkste uiteindelijk. De trend zet door in dat opzicht. Met het onvermijdelijke gevolg dat Ferrari een behoorlijk snelle auto over één ronde naar buiten stuurt, maar in de race stelselmatig moet inboeten.

Ferrari en Leclerc schieten tekort met totaalpakket 

In zijn analyse voor Unibet, meldt de Fin het volgende over dit compromis: "Dit weekend was een goed voorbeeld van hoe dit seizoen is verlopen - Charles kwalificeerde zich op pole position, maar Max won de race", begint Mika Hakkinen.

Maar op de dag dat de punten verdeeld worden, geeft het tempo uiteindelijk de doorslag: "Charles' Ferrari is snel als je bedenkt dat hij 8 poles heeft gepakt - de helft van de races - hij kan echt de prestaties eruit halen over één ronde. Max heeft slechts vier keer op pole gestaan, maar zijn racetempo is gewoon te snel en consistent, de auto heeft zo'n goede snelheid in rechte lijn en hij heeft geen probleem met inhalen. We zagen dat in België, waar hij won vanaf de 14e plaats op de grid, en hier in Monza was hij in staat om het te doen vanaf de 7e plaats - en het gemakkelijk te laten lijken."

Als coureur wil je een snelle raceauto niet een snelle auto over één ronde, verklaart Hakkinen

Die pole omzetten in een overwinning in de F1-75 van Ferrari? Het is bijna onmogelijk met het tempo van de RB18 en Verstappen: "Als coureur wil je echt een snelle raceauto hebben, niet een auto voor één ronde. Ik denk dat Ferrari het geweldig deed met Charles, ze probeerden een andere pitstopstrategie dan Red Bull, maar Max bleef maar komen. Dit is zijn vijfde race-overwinning op rij, hij heeft elke Grand Prix sinds Frankrijk gewonnen”, vervolgt Hakkinen.

Ferrari is in 2022 opnieuw het slachtoffer van de torenhoge verwachtingen evengoed. Al zal dat nooit veranderen - ook is het niet te vergelijken met de druk die andere teams ervaren, vertelt de voormalig F1-coureur: "Ferrari heeft altijd veel druk gehad", relativeert de Fin - "en dat is niet iets unieks voor hen. Natuurlijk voelden we bij McLaren de druk om te winnen, ons best te doen en niet tevreden te zijn als we niet wonnen, maar Ferrari heeft altijd die extra druk gehad om een soort nationaal team te zijn."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk