Terwijl Red Bull Racing nog steeds doorvliegt op het momentum uit 2022 - de RB19 is het onbetwiste bewijs daarvan, met 21 uit 22 GP-overwinningen in 2023 - is het ooit zo dominante F1-team van Mercedes nog steeds zoekende. En de opgelopen achterstand? Die werk je niet zomaar weg. Lewis Hamilton heeft daar zo zijn kijk op, evengoed als het aankomt op verder innoveren bij Red Bull zelf.
Hoe de wens om te innoveren Mercedes verder in problemen bracht
De basis waarmee het nieuwe aero-tijdperk van de Zilverpijlen begon - beter bekend als de ongelukkige W13 - haalde al vroeg de wind uit de zeilen. Trial, error, terug naar de tekentafel - voortgestuwd door een zo uniek (size-zero sidepods) concept, dat afkijken bij de concurrentie onmogelijk bleek…
Oftewel: amper een referentiekader, maar toch stug volhouden dat het potentieel er is.
Tevergeefs dus.
Zodoende besloot het F1-team uit noodzaak om halverwege 2023 afscheid te nemen van de haast onzichtbare sidepods. In ruil voor een benadering, die meer in de buurt komt van Red Bull Racing.
Beetje bij beetje puzzelde de equipe aan een nieuwe ontwerpfilosofie richting het komende F1-seizoen. Een overwinning bleef weliswaar uit in 2023, maar ondanks deze offers, sloot Mercedes vorig jaar als tweede af in constructeurs.
De W15 zal naar verwachting een grote afstand nemen van zijn voorganger qua ontwerp. Dusdanig het roer omgooien is echter niet zonder gevaren van een nieuw dwaalspoor.
Want waar Red Bull voortborduurt op de eerdere successen - inclusief tonnen aan de verzamelde én representatieve data - moet Mercedes het met de zogenaamde kruimels stellen. De stukjes van een puzzel die verre van klaar is.
'Ook Red Bull is nerveus om grote veranderingen te maken'
Lewis Hamilton weet dat die opgave verre van gemakkelijk zal zijn. Op de vraag van GP Racing of - 'Mercedes het gat naar Red Bull met een nieuw concept kan dichten’ - antwoordt de zevenvoudig wereldkampioen dan ook als volgt: "Zo makkelijk is het niet. Je moet proberen de goede onderdelen te nemen en met vallen en opstaan andere onderdelen proberen toe te voegen."
Innoveren binnen die uiterst complexe aerodynamische kaders - Hamilton denkt dat Red Bull evengoed voorzichtig is met buiten de lijntjes kleuren wat dat betreft: "Maar je kunt je voorstellen dat Red Bull ook nerveus is om een te grote verandering door te voeren en de verkeerde te zijn. We moeten consistent, week na week, prestaties doorvoeren. We hebben hogere doelen dan ooit, omdat we een enorme achterstand hebben. Dat maakt het echt lastig", aldus de Mercedes-coureur.
Zenuwachtig of niet... het is aan Mercedes om zogenaamd het wiel opnieuw uit te vinden én niet Red Bull Racing. Het wiel van de Vliegende Stieren draait namelijk allang en met schrikwekkende efficiëntie. We zullen dus niet verbaasd zijn als het Duitse fabrieksteam de nodige inspiratie moest halen uit de RB19... zo werkt dat immers in de Formule 1, zodra de reglementen jaren nagenoeg hetzelfde blijven.
0 reacties