Technisch directeur James Allison van Mercedes heeft het controversiële sidepod-ontwerp van het F1-team verdedigd door te zeggen dat het niet de enige reden was voor hun achterblijvende prestaties in het Formule 1-seizoen 2023.
Allison verklaarde dat toen Sky Sports hem vroeg of Mercedes spijt had dat ze voet bij stuk hadden gehouden over het ontwerp van de sidepods.
Allison: 'sidepods niet grootste probleem, maar symbool'
"We hebben zeker een weg ingeslagen met onze auto en ik zou zeggen dat dat van het puntje van de neus tot aan de achterkant van de staart geen competitieve weg was. Het visueel meest opvallende aspect waren natuurlijk onze sidepods. Maar zeker niet de doorslaggevende factor."
De Zilverpijlen besloten in 2023 om toch van het idee af te stappen. Een conventioneler sidepod-ontwerp, vergelijkbaar met de sidepods van de RB19 van Red Bull, werd in het Grand Prix-weekend van Monaco geïntroduceerd.
Vóór de Grand Prix van Monaco waren de prestaties van Mercedes F1 AMG ronduit slecht. In de vijf races voor de Grand Prix van Monaco behaalden ze geen enkele podiumplaats en werden ze vaak voorbijgestreefd door hun klantenteam. Mercedes hield aan die eerste vijf races 96 punten over.
Prestaties na Grand Prix van Monaco
Na de Grand Prix van Monaco verbeterden de prestaties van Mercedes F1 AMG aanzienlijk. In de vijf races na de Grand Prix van Monaco behaalden ze vier podiumplaatsen en 104 punten.
Allison erkende ook dat Mercedes er langer over deed om erachter te komen welke kant het ontwerp op moest, maar dat de sidepods allicht ook hét symbool werden van een team dat er te lang over deed om erachter te komen.
0 reacties