Hoe Mercedes als 'lachende derde' gat wil dichten in 2023

Hoe Mercedes als 'lachende derde' gat wil dichten in 2023

door Michael Janiec

Dat het ‘spiekbriefje’ van de slimste jongen van de klas wordt afgepakt, typeert de F1 al jaren. Maar in een mate zoals nu, waarbij de budgetcap en de toegestane windtunnel- en CFD-uren (Computational Fluid Dynamics red.) samen doortellen; het mes snijdt aan twee kanten. Voor Mercedes een uitgelezen kans. Het team hoopt dankzij meer uren, vanwege behalen derde plek in constructeurs, het gat naar Red Bull te dichten in 2023.

Mercedes in voordeel met meer CFD- en windtunnel-uren in 2023

Meer simulaties draaien, die berekenen hoe luchtstromen reageren op het auto-ontwerp én kleinere modellen van onderdelen testen in de windtunnel - het is in principe goedkoper dan daadwerkelijk produceren en op het circuit testen. Des te meer, nu de beperkingen van het budgetplafond gelden.

De opgelopen achterstand ombuigen, omdat Red Bull Racing als constructeurswinnaar minder CFD- en windtunnel–uren krijgt: het geeft Mercedes enige hoop.

"Onze auto genereert teveel downforce in het algemeen", zei teambaas Toto Wolff na de race in Austin. "Het is iets dat we moeten uitzoeken voor volgend jaar en het kostenplafond speelde (dit seizoen) een rol”, vervolgde de Oostenrijker.

De vraag blijft of Red Bull Racing zoveel zal lijden door het gemis aan die uren. In hoeverre het wagenontwerp van Adrian Newey herzien moet worden en wat dat oplevert, omdat de buitenste vloerranden 15 mm verhoogd worden - dat zal volgend jaar uitwijzen.

Beide teams werken naar het best mogelijke resultaat toe vanuit een heel andere benadering. Althans, het is aannemelijk dat Mercedes bij Red Bull afkijkt bij het teruggaan naar de tekentafel. Dat team heeft echter al meer kennis over wat daaraan wél werkt, evenals meer de antwoorden bezit waarom dat het geval is.

Bij Mercedes zit het erop voor dit seizoen qua ontwikkelen: "We kunnen niet zomaar een oneindige hoeveelheid low-drag bits produceren of veel tijd in de windtunnel doorbrengen om met oplossingen te komen, dus het is voor volgend jaar.”

Wolff: DNA van auto verandert volgend jaar 

"Het DNA van de auto gaat voor volgend jaar veranderen. Dat betekent niet per se dat de auto er heel anders uit gaat zien, maar dat de architectuur volgend jaar zal veranderen”, vervolgt Wolff over de veranderingen in 2023.

Mercedes was ondanks de late ontwikkelingsstrijd met Red Bull Racing meer in het nadeel na vorig seizoen omdat het team als eerste finishte in het constructeurskampioenschap. Die rollen zijn omgedraaid richting 2023. En dat geeft het in verleden zo dominante team moed: "Het was een belangrijk nadeel tot nu toe, want heel 2021 waren we het leidende team en toen wonnen we het constructeurskampioenschap, dus we hadden 7% minder windtunnel tijd [dan Red Bull] gedurende deze 18 maanden en veel minder in vergelijking met Ferrari en nu zal het andersom zijn. Vergeleken met Red Bull zullen we 14% meer hebben als we als derde eindigen, dus dat is precies waarvoor de reglementen bedoeld zijn, om ons de mogelijkheid te geven een deel van het voordeel terug te winnen", aldus Wolff.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk