Presteren is makkelijker met een goed team achter je. Dit geldt ook voor de onze Formule 1-held, Max Verstappen. We zien hem altijd shinen wanneer die vol gas over de baan vliegt. Maar ook zijn pit crew zet tijdens een race top prestaties neer. In deze korte special blikken wij terug naar de snelste pitstop ooit in F1.
Hoe werkt een pitstop in Formule 1?
Ongeveer achttien mensen staan klaar tijdens een pitstop in F1 tegenwoordig. Wanneer Max komt aanvliegen, staan er al twee mensen met een krik gereed om zo snel mogelijk de F1-auto omhoog te krikken.
In de tussentijd houden twee andere mannen de luchtinlaten van de auto vast om deze stabiel te houden. Per band staan ruim drie mensen klaar. Eén iemand bedient de wheelgun en haalt daarmee de band los, daarna wordt het wiel door een collega weggehaald en vervolgens zet de derde man het nieuwe wiel op de auto en schroeft de man met de wheelgun het wiel weer vast.
Bij het uitvoeren van een bandenwissel is het belangrijk dat alles in harmonie gedaan wordt. Elke wiel/bad wordt er tegelijk van af geschroefd en er weer opgezet. Hier wordt dan ook maanden op getraind. Alles moet efficiënt gebeuren.
Red Bull zegt dan ook dat je een goede pitstop niet ziet. Het gaat zo snel dat je enkel het geluid hoort van een banden die er worden afgehaald en erop gezet worden. Op deze manier kan Max Verstappen zonder teveel tijd te verliezen voor zijn overwinningen blijven gaan.
Max Verstappen & Red Bull recordhouders snelste pitstop ooit
Tijdens de Grand Prix van Duitsland vestigde de pit crew van Max Verstappen hun eerste record van de snelste pitstop ooit in de Formule 1. Toen gebeurde het in een tijd van 1.88 seconden. Bizar, als je kijkt naar wat voor handelingen er in die korte tijd gedaan moeten worden. Maar het team bewees later dat het nóg gekker kon.
In 2019 verbrak het team het eigen oude record in São Paulo op het circuit van Interlagos. Max Verstappen had tijdens zijn race één ronde later zijn banden laten verwisselen dan Hamilton. Hij lag op dat moment voor, maar om dat zo te houden, moest de bandenwissel erg snel gebeuren.
De crew heeft toen in 1.82 seconden zijn banden verwisseld. Tot op de dag van vandaag is dat de snelste F1-pitstop ooit!
0 reacties