Het is voor velen een ware jongensdroom, om net als Max Verstappen of Lewis Hamilton te racen in de Formule 1. Helaas is dit slechts voor een select gezelschap weggelegd en moet je over uitzonderlijke talenten beschikken om het niveau aan te kunnen. Maar je kunt ook op een andere manier deelnemen aan de Formule 1, bijvoorbeeld als monteur bij één van de F1-teams.
Het werk van een F1-monteur
Als monteur in de Formule 1 ben je lid van een pitscrew. Dit is een team van monteurs, die ervoor zorgt dat de auto helemaal klaar is voor de race. Zonder deze cruciale voorbereidingen gaat het lastig worden voor Max Verstappen om een eerste plaats in een race te pakken.
Je moet dan ook veel ervaring hebben als mecanicien om dit beroep te kunnen uitoefenen, en hoewel iedere medewerker tijdens het raceweekend zijn eigen taken krijgt, wordt er all-round kennis verwacht van autotechniek.
Als monteur in de Formule 1 is het belangrijk dat je ook topfit bent. Niet enkel, vanwege de lange werkdagen en het vele reizen door allerlei tijdzones.
Tijdens de F1-races moeten de coureurs één of meerdere keren de pitstop in voor een pijlsnelle bandenwissel. Er moeten dan meteen topprestaties geleverd worden. Er worden op deze momenten in pakweg twee a twee en een half seconde vier banden verwisseld. Het record staat momenteel op 1.82 seconden. Maar dat is uit de vorige jaren, waarin de pitstop-procedure iets korter was. Om de veiligheid tijdens een pitstop te verhogen, duurt de gehele procedure vanaf het moment dat de auto stilstaat totdat het groene licht brandt tegenwoordig minstens twee seconden.
Je moet nog steeds hele snelle handjes hebben en het reactievermogen om de F1-wagen weer ready te maken voor de volgende ronde. Om te kunnen werken op deze snelheidm moet veel worden getraind. Bij de indeling van functies wordt er dan ook vooral gekeken naar wat je fysiek aan kan. Zodat de meest fitte mensen klaar staan op de plek waar ze het meest nodig zijn.
Wat is het salaris van een monteur in Formule 1?
Wanneer je monteur bent in de Formule 1 heb je een spectaculaire baan. Je bent veel op reis, ziet veel van de wereld en je kan alle races in de Formule 1 van dichtbij meemaken als onderdeel van een waar F1-team. Toch is het ook een ontzettend zware baan, waarbij je erg lange dagen maakt, je weinig fouten kunt maken en enorm veel druk op je komt te staan.
Monteurs verdienen tussen € 35,000 en € 70,000 euro aan salaris per jaar. Dat is ongeveer tussen de drie en zes duizend euro per maand. Veel mensen die wel zouden tekenen voor zo’n salaris, alleen je moet dan wel tegen de hoge werkdruk kunnen en een behoorlijke expertise meebrengen.
Tot slot nog een belangrijk punt waardoor dit salaris verder kan oplopen: de monteurs, net als de coureurs, kunnen rekenen op allerlei bonussen als zij de beoogde targets halen. Denk aan targets zoals de auto aan kampioenschapspunten helpen, maar ook bonussen bij overwinningen, podiumplekken, evenals gewonnen (constructeurs)kampioenschappen. En uiteraard worden de reiskosten vergoed, want minstens een twintigtal retours met het vliegtuig per jaar tikt aardig door.
0 reacties