FIA scherpt regels aan, McLaren ontkent noodzaak tot aanpassing

FIA scherpt regels aan, McLaren ontkent noodzaak tot aanpassing

Tijdens het raceweekend in Imola heeft de FIA nieuwe technische richtlijnen naar de Formule 1-teams gestuurd. De zogenoemde "technical directives" moesten verduidelijking bieden over een aantal gevoelige technische kwesties, waaronder de behandeling van bandentemperatuur en bodywork bij de wielen. Vooral McLaren werd daarbij in de wandelgangen genoemd als mogelijk geraakt team, maar het Britse team ontkent dat het ook maar iets aan hun auto heeft moeten veranderen.

Verstappen domineert weer, toeval?

De timing van deze nieuwe richtlijnen zorgde voor opgetrokken wenkbrauwen in de paddock. Max Verstappen brak in Imola de dominantie van McLaren. McLaren, dat in de weken ervoor zeer competitief was, gaf toe verrast te zijn door de snelheid van Verstappen, maar wilde niet ingaan op speculaties over regelwijzigingen als oorzaak.

Verdachte remtrommels?

Wat opvalt is dat de richtlijnen mede betrekking hadden op de behandeling van warmte rond de remtrommels. Red Bull zou met warmtecamera’s hebben ontdekt dat McLaren opvallend lage temperaturen registreerde in dat gebied, wat zou kunnen wijzen op een slimme manier om bandentemperaturen beter te reguleren. Dergelijke technieken kunnen cruciaal zijn voor prestaties, zeker op circuits als Imola waar bandenmanagement essentieel is.

McLaren benadrukt echter dat er geen sprake is van een aanpassing aan hun auto naar aanleiding van de nieuwe richtlijnen. Volgens het team heeft men simpelweg verder gewerkt binnen de bestaande regels en is hun performance op zondag niet beïnvloed door ingrepen van de FIA.

Grens tussen innovatie en overtreding

De FIA gebruikt technical directives al jaren om grijze gebieden in het reglement op te helderen. Teams zoeken constant de grenzen van het toelaatbare op, en het is aan de autosportbond om ervoor te zorgen dat de innovaties van het ene team geen oneerlijk voordeel opleveren ten opzichte van de rest.

In Spanje zal opnieuw een nieuwe technical directive van kracht worden, dit keer gericht op het beperken van flexibele voorvleugels.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk