Ingenieurs en technici sleutelden bij aanvang van het nieuwe F1-seizoen aan vele dingen, zo ook aan de nieuwe Honda-motor. Honda’s hoofdingenieur Tetushi Kakuda legt uit hoe verschillende problemen de betrouwbaarheid van de krachtbron in gevaar hebben gebracht.
Eerdere problemen zijn zo goed als opgelost.
Kakuda vertelt dat de overstap vorig jaar in de Formule 1 naar brandstof met een ethanolmix van 10% de betrouwbaarheid van zijn krachtbron voor het hele seizoen 2022 ernstig in gevaar heeft gebracht.
"We hebben er alles aan gedaan om het prestatieverlies als gevolg van de E10-brandstof te herstellen. Honda 2022 PU had last van verschillende problemen. Maar als gevolg daarvan nam de interne belasting van de motor aanzienlijk toe in vergelijking met de voorgaande jaren en kwam de betrouwbaarheid ernstig in het gedrang.”
Al hoewel de motor betrouwbaar was in het halen van de race, moesten er toch aardig wat problemen opgelost worden
"Dus, over verbetering van de betrouwbaarheid gesproken, als dat verbeterd kan worden, gaat dat helpen met het geven van meer opties vanuit een strategisch perspectief en hoe je de power units kunt gebruiken", vult Kakuda aan.
Red Bull krijgt dus meer strategische opties voor inzet. Honda gaat proberen het beste uit de samenwerking te halen. Of de opgeloste problemen het derde, opeenvolgende F1-wereldkampioenschap gaan opleveren voor Max Verstappen is nog maar de vraag.
0 reacties