Waarom wisselt Red Bull Racing nou Honda in voor Ford?

Waarom wisselt Red Bull Racing nou Honda in voor Ford?

Het was al even bekend dat Red Bull Racing op zoek was naar een nieuwe motorleverancier vanaf 2026, wanneer ook de nieuwe reglementen in gaan. Maar waarom besloot het team vaarwel te zeggen tegen Honda - terwijl zij graag in de Formule 1 wilde blijven - en hallo te zeggen tegen het grote Amerikaanse bedrijf Ford?

De samenwerking van Red Bull Racing en Honda

Red Bull Racing begon hun samenwerking met Honda in 2019, maar ondanks de goede relatie tussen de twee partijen besloot Honda eind 2021 zich terug te trekken. Toen Red Bull na het grote succes van Max Verstappen ook nog met de Red Bull Powertrains kwam - de eigen motorafdeling van het team - kwam er een nieuwe deal. Daardoor blijven de Japanners samenwerken met Red Bull tot en met 2025.

In 2026 gaan de nieuwe motorreglementen in, regels waarbij het hybride en elektrische aandeel van de motor steeds meer belangrijk wordt. Red Bull gaat dan een motor van Ford in de toekomstige RB22 krijgen. Het opvallende is dat Honda zich terug trok, terwijl zij juist in de Formule 1 wilde blijven en zij zichzelf notabenen al hadden aangemeld voor het nieuwe motortijdperk - zonder een verdere partner.

Tijdens de recente lancering van de RB19 in New York vertelde Red Bull Racing-teambaas Christian Horner het volgende aan RacingNews365 en andere media: "We hebben nog steeds een geweldige relatie met Honda. We hebben nog steeds een overeenkomst met hen tot aan het einde van 2025."

"Het intellectuele eigendom blijft van hen en zal niet in onze handen komen. Alle Honda-motoren worden nog steeds geproduceerd in Japan en bij onze motorafdeling in Milton Keynes ligt alle focus op 2026. De twee activiteiten zijn dus helemaal van elkaar afgescheiden."

Christian Horner

'Niemand neemt een aandeel in elkaars bedrijf'

"We hebben een geweldig partnership met Honda. Toen ze in 2020 aangaven zich terug te zullen trekken, waren we daar heel verdrietig door, maar daardoor ontstond tegelijkertijd wel Red Bull Powertrains, zodat we zelf het heft in handen konden nemen met het oog op de toekomst", aldus Horner over de samenwerking met Honda.

Maar waarom dan Ford vanaf 2026? Christian Horner legde het uit: "Het is een pure commerciële en technische deal, dus niemand neemt een aandeel in elkaars bedrijf of iets dergelijks. Het is een relatief simpele overeenkomst, waarbij we de mogelijkheid hebben om toegang te krijgen tot R&D en de mogelijkheid hebben om deze te delen, vooral wat betreft de elektrificatie, de software en dat soort dingen."

Daarnaast werd er nog gewezen op het commerciële voordeel van de deal met het Amerikaanse bedrijf. "Ford is alom aanwezig in de Verenigde Staten, dus dat op dat vlak helpt dat ons om de markt aldaar nog beter te penetreren".

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk