Japanners uit droom geholpen: ‘Plan Honda gaat weinig potten breken zonder topteam’

Japanners uit droom geholpen: ‘Plan Honda gaat weinig potten breken zonder topteam’

door Michael Janiec

De stoelendans der teambazen is achter ons, maar als men vooruitkijkt, dan is die van de motormakers nog steeds volop gaande. En ook al lijkt 2026 nog ver weg, wie wil instappen, moet zich haasten. Volgens Red Bull Racing-teamadviseur zijn de ambities van Honda wat betreft een onafhankelijke rol als motorleverancier wel mooi, maar in de praktijk gaat het lastig worden. Honda moet namelijk een topteam aan zich kunnen binden om het project te doen slagen. En qua opties is het Japanse merk nogal beperkt.

Honda heeft topteam nodig om ook motorleverancier vanaf 2026 te spelen

Want wat moet Honda dan als de samenwerking met Red Bull Racing voorbij 2025 niet manifesteert? De geruchtenmolen suggereerde dat de Japanners AlphaTauri zullen overnemen. Leuk en aardig allemaal, maar daar zit Red Bull Racing niet op te wachten, zo blijkt.

Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko verklaart het volgende daarover: “Als Honda terugkomt, hebben ze een topteam nodig. Dat kan Alpha Tauri niet zijn, zeker niet als er geen synergie meer zou zijn met ons. Als ik rondvraag, wil elke motorfabrikant, van Audi tot Renault, een tweede team. Er blijft niet veel over voor Honda”, aldus Marko in gesprek met AMuS.

Red Bull is niet van plan om AlphaTauri te verpatsen evengoed. Dat zou een eigen motorproject namelijk aanzienlijk beperken: “Niet alleen vanwege de economie. Twee teams betekent dubbele informatie. Dit is ook een belangrijke factor in termen van ontwikkeling en betrouwbaarheid. Met twee teams worden problemen sneller opgelost”, vervolgt de Oostenrijker.

Tenslotte nog over de stand van zaken bij AlphaTauri - Marko stelt dat het echt beter moet, want de resultaten rechtvaardigen de investering momenteel voor geen meter: “Ik zou zeggen dat ze onder hun waarde werden verslagen. Voor het potentieel, technisch en financieel, is de negende plaats niet acceptabel. Ze maakten veel fouten in de strategie. De auto had te weinig downforce. Op dit moment zijn we bezig de balans op te maken en te kijken aan welke schroeven we moeten draaien”, aldus Helmut Marko.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk