Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft zich uitgelaten over de verbazingwekkende verlies van vorm door Mercedes. De Zilverpijlen wonnen nog geen één race dit seizoen na een jarenlange dominantie. Ook spreekt de Brit zich uit over de kansen voor Red Bull en Max Verstappen om de dominante vorm van 2022 vast te houden, evenals wat ‘zulke radicale reglementswijzigingen’ als risico met zich meebrengen.
Horner bereide zich voor op een ijzersterk Mercedes in 2022
‘Ben je verrast door het gebrek van vorm bij Mercedes?’, krijgt Horner als vraag bij de nieuwe aflevering van de Beyond the Grid-podcast, waarop hij antwoordt: “Ja, ze maakten veel geluid over het compromis van 2022. Toen ze de auto toonden, specifiek met die upgrade, het zag er radicaal anders uit. Uitgaand van de verwachtingen, omdat ze eerder zo dominant waren, heerste de gedachte dat ze direct vooraan staan.”
Horner verwachtte in 2022 vooral een hernieuwde energie bij Mercedes, gemotiveerd door ‘wraakzucht’ vanwege het verlies in 2021.
“Het is zeer interessant om te zien: na de dominantie van de afgelopen acht jaar hebben ze nog steeds geen Grand Prix gewonnen in dit jaar.”
Wat dacht je toen je die zero size sidepods zag? “De eerste vraag was: Is het legaal? Want het is een andere interpretatie. Onze jongens waren ervan verzekerd dat het niet in onze ontwerpfilosofie zou passen.”
Dat het voor Mercedes moeilijker uitpakte naderhand - volgens Horner gaf het gebrek aan stabiliteit de auto van Mercedes op het circuit weg. “Toen de W13 op het circuit rondes maakte, leek het er niet op alsof Mercedes een raketschip had gecreëerd”, klinkt het verbaast.
“De kwaliteit van onze tegenstanders is zo hoog dat ik niet een periode kan inbeelden van dominantie. Maar we hebben een geweldig team met sterktes en diepte. Als wij de RB19 volgend jaar echt laten werken… de competitie zal hard willen toeslaan… het is moeilijk om te voorspellen.”
Horner verwacht sterker Ferrari en Mercedes in 2023
Tenslotte over ‘zulke radicale reglementswijzigingen’ - “Zoiets heb je direct goed of juist niet. Het veld komt dichter bij elkaar. De truc is om niet met de reglementen te klooien met het doel om het veld dichter bij elkaar te brengen”, vertelt Horner met een ernstige toon.
Mogelijk doelt de Brit op het uitbannen van porpoising, waardoor teams die het probleem opgelost hebben, bestraft worden. Door de auto’s te verhogen, wordt het fenomeen aangepakt, maar gaat het ten koste van de gewonnen performance. Vooral dat laatste zou Red Bull pijn kunnen doen in 2023.
Horner is daarentegen wel een voorstander van de belangrijkste functie van deze nieuwe technische reglementen: “Wat deze reglementen wel doen: Er is beter racen. De auto’s kunnen gemakkelijker volgen. We hebben een aantal fantastische races gehad dit jaar. Kijk maar bijvoorbeeld naar de gevechten tussen Max en Leclerc. Dat Max recent van zulke posities vecht naar overwinningen bewijst dat je kunt inhalen met deze auto’s”, aldus Horner.
0 reacties