Red Bull Racing-teambaas Christian Horner denkt dat de FIA is doorgeschoten in de maatregelen die in 2023 het porpoising-effect verder moeten indammen. Volgens de Brit hadden de F1-teams het hevige stuiteren evengoed voldoende verholpen zonder de interventie van de FIA.
Horner: 'Technische richtlijnen indammen porpoising waren onnodig'
Horner verbaast zich over het feit dat porpoising-problemen zo aan de grote klok gehangen werden, vroeg in 2022. De FIA reageerde met een technische richtlijn en ging een stap verder: de vloerrand zou in 2023 met nog eens 15 millimeter verhoogd worden.
"Het is een beetje vreemd, want er was duidelijk een grote druk om dit allemaal veranderd te krijgen, en de veranderingen kwamen er vorig jaar rond Spa. Maar tegen het einde van het jaar was er nog maar heel weinig porpoising", zei hij in gesprek met AMuS.
Het ingrijpen van de FIA zorgde destijds voor veel opschudding. Wie zogezegd zijn huiswerk behoorlijk op orde had qua porpoising, denk aan Red Bull Racing, werd door de maatregelen teruggefloten.
Horner voelde destijds de bui al hangen. Een ingeving die tegen het eind van 2022 bevestigd werd: "Mijn argument was toen dat het niet gewoon opgelost zou worden, wat ook gebeurde. We hebben dus heel wat kosten gemaakt, voor alle teams, voor een grote verandering in het reglement die waarschijnlijk niet nodig was", benadrukte hij.
0 reacties