Het prijzengeld is nog maar amper verdeeld na de seizoensfinale in Abu Dhabi en de rekening voor de deelname aan het volgende Formule 1-seizoen ligt al klaar. Dit is hoeveel ieder F1-team aan inschrijfgeld zal moeten betalen aan die FIA voor 10 december 2023 om de inschrijving voor het seizoen van 2024 te bevestigen - Red Bull Racing is daarbij de grote uitschieter met ruim twee keer zoveel inschrijfgelden als Mercedes, dat tweede werd in de constructeurs.
Het ongelooflijke seizoen van Red Bull Racing komt met een kanttekening: een behoorlijk bedrag richting bijna zes miljoen euro dat eigenlijk direct van het prijzengeld afgerekend mag worden.
Red Bull verbreekt ook record voor hoogste inschrijfgeld na historisch 2023
De constructeurswinnaar behaalde mede dankzij de negentien overwinningen van Max Verstappen een recordaantal punten: 860. En zoals de regels voorschrijven: die winnaar betaalt 7.893 dollar per gescoord punt. De anderen betalen overigens 6.575 dollar per punt.
Het basisbedrag wat daarbij komt - 657.837 dollar en voor iedereen gelijk - resulteert in een nieuw, minder mooi record voor Red Bull Racing. Het dominante F1-team moet namelijk in totaal 7.445.817 dollar betalen voor de deelname in het seizoen van 2024, dat is omgerekend 6,8 miljoen euro.
Mercedes is 'maar' 3,06 miljoen euro kwijt, terwijl Ferrari 3,04 miljoen aan de FIA moet overmaken.
De vier laatste Formule 1-teams, bij elkaar goed voor maar 81 punten, betalen in verhouding een relatief klein bedrag van minder dan een miljoen dollar.
Inschrijfgeld per Formule 1-team in 2024
F1-team | Puntentotaal in 2023 | Inschrijfgeld in 2024 |
Red Bull Racing | 860 | $7.445.817 |
Mercedes | 409 | $3.347.012 |
Ferrari | 406 | $3.327.287 |
McLaren | 302 | $2.643.487 |
Aston Martin | 280 | $2.498.837 |
Alpine | 120 | $1.446.837 |
Williams | 28 | $841.93 |
AlphaTauri | 25 | $822.212 |
Alfa Romeo | 16 | $763.037 |
Haas | 12 | $736.737 |
Christian Horner, teambaas bij Red Bull Racing, zegt dat je het 'luxeprobleem' in perspectief moet plaatsen, ondanks de hoge kosten: "Ik bedoel, het is een luxeprobleem, omdat we punten moeten scoren om de rekening te kunnen betalen. Gelukkig valt het buiten het budgetplafond, maar het is een grote cheque om uit te schrijven aan de FIA", aldus Horner.
Op hoeveel prijzengeld ieder team aanspraak maakt na 2023, zie je in het overzicht met de percentages per plek in de eindstand voor constructeurs.
0 reacties