Geen gemakkelijke overwinning, maar dat maakt het volgens Max Verstappen des te mooier. De Red Bull Racing-wereldkampioen mag zich als eerste F1-coureur ooit de winnaar van een tiendelige reeks noemen, nadat hij ook de Italiaanse GP wist te winnen. Dit schrijven de internationale media in reactie op die uitzonderlijke primeur op het Italiaanse Monza.
Sky Sports F1: ‘Grootste gevecht van seizoen achter Verstappen’
De Engelse tak van Sky Sports staat stil bij de manier waarop Verstappen de leiding nam, evenals het gevecht erachter - de schermutselingen tussen Carlos Sainz en Charles Leclerc: “Verstappen kwam er een paar keer bijna voorbij, toen hij bij het naderen van de eerste bocht langszij kwam. Sainz ging echter te diep de eerste chicane in ronde 15, waardoor hij op de verkeerde lijn zat bij het uitkomen van de bocht, waardoor Verstappen goed door de Curve Grande (bocht 3) kwam en de leiding nam voor bocht 4. Verstappen behield de leiding voor de rest van de Grand Prix.”
“Achter Verstappen was het grootste gevecht van het seizoen tot nu toe te zien, toen Sainz probeerde Leclerc en Perez van zich af te houden. Een ietwat langzame pitstop voor Sainz betekende dat hij zijn Ferrari-teamgenoot maar net voor was toen Leclerc uit de pits kwam, met Perez achter het tweetal.”
Autobild (Duitsland) doet uit de doeken hoe bijzonder de reeks van Verstappen is en ook hoe zeldzaam zulke prestaties zijn in F1: “Slechts 65 keer in de geschiedenis van de Formule 1 heeft een coureur minimaal drie races op rij kunnen winnen. Slechts 21 coureurs haalden het. Het is nog eenvoudiger om een wereldtitel te winnen in de koningsklasse van de autosport. Er zijn immers al 34 coureurs Formule 1-kampioen geworden.”
“Dus die records komen uit een tijd waarin de betrouwbaarheid in de Formule 1 beter is dan ooit. Max Verstappen heeft 33 races zonder mankementen gereden. Alleen Lewis Hamilton (48 races van Groot-Brittannië 2018 tot Bahrein 2020) en Daniel Ricciardo (34 Grands Prix van Stiermarken 2020 tot Mexico 2021) komen naar langere series. De fantastische betrouwbaarheid is een andere belangrijke reden voor het nieuwe Verstappen-record.”
‘L Equipe (Frankrijk)
De dominantie van Verstappen houdt volgens de Franse sportkrant ‘L Equipe nog wel aan dit jaar: “Hij gaat de geschiedenis in. Het seizoen 2023 zal worden gedomineerd door Max Verstappen en zijn Red Bull-team. De tweevoudig wereldkampioen won zondag de GP van Italië op Monza en boekte daarmee zijn twaalfde overwinning van het seizoen. Nog belangrijker, hij vestigde een nieuw record met zijn tiende overwinning op rij, waarmee hij Sebastian Vettel's negen overwinning in 2013 overtrof. Startend als tweede, achter de Ferrari van Carlos Sainz, toonde de Nederlander een geweldige kalmte en methodiek om te winnen, vol vertrouwen in de superioriteit van zijn machine. Hij eindigde voor zijn teamgenoot Sergio Perez (Red Bull) en Carlos Sainz (Ferrari).”
ESPN (Verenigde Staten) meent dat Red Bull inmiddels toe is aan een uitbreiding - van de prijzenkast welteverstaan: “De recordbrekende dominantie van Max Verstappen heeft Red Bull gedwongen om een nieuwe prijzenkast te kopen voor het F1-hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk.”
“Verstappen behaalde een ongekende tiende overwinning op rij tijdens de Grand Prix van Italië, waarmee hij het record van negen, dat in 2013 werd behaald door Sebastian Vettel, achter zich liet. Het was zijn twaalfde overwinning van het jaar, zijn 27e sinds het begin van 2022 en 37e sinds het begin van 2021, toen hij zijn eerste F1-titel won.”
“Hij ligt op schema om zijn derde kampioenschap op rij te pakken tijdens de Grand Prix van Qatar in oktober met nog vijf races te gaan.”
Marca (Spanje) legt de nadruk op de prestatie van Sainz, die ondanks het missen van de snelheid voor de overwinning standhield en achter de Red Bulls eindigde: “Carlos doorstond meer dan wie dan ook, vijftien ronden, zonder de hulp van zijn teamgenoot, die zich meer bezighield met hem passeren, en pakte een podium met enorme verdienste alleen tegen de twee Red Bulls. Alonso werd negende.”
“Max Verstappen vergaf het ook niet tijdens de Grand Prix van Italië, een van de moeilijkste om dit jaar te winnen, waar ze vanaf de start vijftien ronden lang tegen hem opkwamen, wat dit jaar veel is voor zijn dominantie en superioriteit van zijn auto.”
“Carlos Sainz deed het, hij verdedigde zijn pole met hand en tand tegen iedereen, totdat de tweevoudig kampioen, bijna drievoudig kampioen, hem in het zweet werkte in de 'curvone' en na een spannende wiel-aan-wielrace passeerde.”
0 reacties