Waarom Monza een uniek en aantrekkelijk race-circuit is
Wie aan Formule 1 denkt, kan eigenlijk niet om Monza heen. In 2022 bestaat het circuit van Monza alweer 100 jaar. Monza is het oudste circuit in Europa. Sinds zo vroeg als 1950 - het jaar waarin de Formule 1 de status van wereldkampioenschap aannam - is Monza op één jaar na (1980) onafgebroken de locatie van de Italiaanse Grand Prix. En dat is bijzonder.
Ondanks diverse aanpassingen door die vele jaren, staat Monza (in het Italiaans: Autodromo Nazionale di Monza) nog steeds bekend als de Tempel van Snelheid (Temple of Speed). Met maar elf bochten, verdeeld over de huidige lay-out van 5,746 kilometer, behoort Monza tot de snelste circuits op Formule 1-kalender. Vooral het lange rechte stuk bij start-finish vergt enorme remkracht.
GP van Italië: waarom Monza nog steeds ‘Temple of Speed’ wordt genoemd
De chicane daarna, Variante, is namelijk erg technisch en scherp. Omdat de bocht vooraf aan dat rechte stuk (Parabolica) vrij vroeg opent als het ware, is de topsnelheid daarna uitzonderlijk hoog. Het officiële F1-snelheidsrecord bij de speed-trap aan het einde van die sectie ligt boven (!) de 370 kilometer per uur.
Ongeveer 80 procent van een rondje is vol gas op Monza. Mede daardoor is een set-up met weinig downforce de optimale aanpak in het raceweekend van de Italiaanse Grand Prix. De gemiddelde snelheid over een ronde is óók typerend aan Monza.
Het bijhorende record is op het moment van schrijven nog steeds in handen van Juan Pablo Montoya. De Colombiaanse F1-coureur reed een bloedsnelle ronde in de vrije training van de GP van Italië, met 260,6 km/u als de gemiddelde snelheid.
Bijzonderheden rondom deze Italiaanse Grand Prix
En als je Monza zegt, dan zijn de hordes aan Tifosi nooit ver weg. Het zijn de gepassioneerde Italiaanse fans - supporters die Ferrari dicht bij het hart dragen. Zulke passie, formaat ‘cult’, draagt alleen maar bij aan de iconische status en mythe van het Monza-circuit.
Elke keer als Ferrari hier een race weet te winnen, stormen de fans met tientallen duizenden tegelijk, over de hekken, en richting de podium-ceremonie. Inclusief vlaggen en fakkels. Een onvergetelijke ervaring voor de gelukkige, winnende coureur en tegelijkertijd een van de meest sferische en langstlopende tradities in de koningsklasse.
0 reacties