Het gevoel dat F1 teweegbrengt, staaltje: puntje van je stoel, het is moeilijk in woorden te omvatten. Maar we gaan het toch proberen. De koningsklasse is namelijk een zeer exclusief raspaard. Met deze knotsgekke weetjes over Formule 1 wordt weer eens duidelijk waarom dat het geval is.
Kracht
Binnen vier seconden naar 150 km/u accelereren en de F1-auto weer tot stilstand brengen? Check. Niet enkel het gigantische vermogen qua accelereren is wat de F1 zo een bijzonder snelle racesport maakt. De remschijven, type koolstofvezel, kunnen temperaturen tot wel 1000 graden Celsius aan. Het managen van deze temperaturen is essentieel voor de optimale werking van de remmen.
Veel van die warmte kan kwijtgeraakt door de uitzonderlijke eigenschappen van het materiaal. Maar, zoals je ongetwijfeld al gezien hebt, kunnen de remschijven loeiheet worden en roken zodra de auto onnodig stilstaat en daardoor de koeling door lucht verminderd is.
Vermogen
Het zal de puristen met de voorkeur voor de oudere motoren weinig bekoren. Want als de vergelijking valt tussen de huidige V6-motoren met de V8-standaard van vroeger, dan wint de laatstgenoemde op vlak van geluid. Maar het totaalpakket dat deze hybride-motor vertegenwoordigt, gek genoeg hebben wij het over een 1,6 liter motor, is zeer efficiënt en levert ruim 1000 pk bij een piek van 15.000 toeren per minuut.
De zuinigheid in opzicht van teruggewonnen energie, op vlak van de MGU-K - die de kinetische kracht (tijdens remmen) omzet in elektriciteit en extra vermogen, is een knap staaltje technologie. Datzelfde geldt al helemaal voor de MGU-H. Deze zet juist de uitlaatgassen van de turbo om in extra (elektrisch) vermogen. De complexiteit en torenhoge ontwikkelingskosten van de MGU-H leidden tot het besluit om het onderdeel vanaf 2026 niet meer te gebruiken overigens.
Complexiteit
Dat monteurs van puzzelen houden is een feit. Maar hoe zit het dan met de puzzel die een F1-auto omvat? Een F1-auto bestaat uit pakweg 14.500 individuele onderdelen! De motor is verreweg het meest complexe onderdeel en omvat zo een 5.000 onderdelen, waarvan 1.500 onderdelen bewegen. De versnellingsbak zou uit zo een 500 componenten bestaan.
Het gros van deze onderdelen wordt op maat gemaakt in de eigen fabriek of geleverd via externe leveranciers. Motorleveranciers in F1, zoals bijvoorbeeld Mercedes, bieden de mogelijkheid om naast de motor ook de versnellingsbak in te kopen.
Die complexiteit zie je niet enkel terug in de immense hoeveelheid onderdelen van een F1-auto. Een F1-auto beschikt over ongeveer 200 sensoren die in staat zijn om een beroep te doen op meer dan 1000 datakanalen. Gedurende een ronde verstuurt de auto zo een 2 gigabyte aan informatie naar de pitmuur en de ‘control room’ van het team in de fabriek. Tijdens een race kan dat optellen tot ruim drie terabyte aan binnengekomen informatie.
Voor de iets oudere lezers onder ons: Een floppydisk kon ooit (een voor die tijd behoorlijke) 1,44 megabyte aan data bewaren. We zijn van ver gekomen inmiddels: Een terabyte bestaat uit een miljoen megabytes.
Ongetwijfeld bestaat een deel van deze data uit videobeelden van de aanwezige camera’s, evenals audio-opnames. Maar dan nog: wie ooit een Word-document opsloeg met een paar pagina’s aan tekst en een bestand zag van 50 kilobyte… Amper voor te stellen hoeveel informatie je krijgt, zodra je tegenwoordig in data gaat rondneuzen.
Met deze knotsgekke weetjes over Formule 1 ben je beter op de hoogte van het technische vakwerk dat achter de schermen geschied tijdens een raceweekend. Vanuit die optiek kun je gerust stellen dat wat er in de garage gebeurt (en daar omheen) net zo goed topsport is op het allerhoogste niveau. De monteurs en technici die dat bolwerken verdienen dan ook alle lof.
0 reacties