Een opvallende, maar niet wereldvreemde suggestie. Sommige Mercedes-fans vinden het niet raar om in te grijpen als Red Bull Racing in 2023 weer zo de Formule 1 domineert. Niet zozeer door het F1-team te beperken. Maar de langzamere teams zouden geholpen moeten worden als Red Bull wederom zo domineert. Een gerenommeerde raceklasse waar dat namelijk al wel gebeurt: de MotoGP.
BoP in racen en Formule 1
De welbekende ‘Balance of Performance’, ook bekend als BoP. Het idee erachter ontstond tussen 2005 en 2006 in de Group GT-raceklasse. Kijkend naar eerdere prestaties worden teams die het wel erg goed doen, gekortwiekt. Zo krijgen zij enkele kilo’s aan gewicht extra mee, vanuit de gedachte dat niemand aan de horizon wegrijdt.
Sandbagging is daar méér dan eens het gevolg van geweest. Vrij letterlijk. Door een paar extra kilo’s aan gewicht mee te nemen om de daadwerkelijke potentie bij bepaalde races of tests te verhullen. Zo kon men buiten schot blijven van grotere gevolgen voor prestaties.
Zoiets als BoP bestaat niet in de Formule 1, los van het ingevoerde budgetplafond. Nou ja, er is het protesteren en elkaar van valsspelen betichten. Het politieke spel van bij de FIA klagen zogezegd.
Of dat laatste een oplossing is? Niet zozeer, maar dusdanige aanpassingen doorvoeren, zoals BoP, om een succesvoller team tegen te houden? Het past gewoon niet bij de koningsklasse. F1 is een racesport waar de drive naar technische innovaties, waarbij de slimste koppen van teams het tegen elkaar opnemen, al sinds de beginjaren in het DNA verweven zit.
Daarnaast: de regels rondom windtunneltijd en toegestane simulatie-uren, waarbij teams die lager in de constructeur finishen meer tijd krijgen, zijn ook al geldend.
Waarom niet tot oplossingen komen zoals in MotoGP en World Superbikes?
En toch zit de vorm van RBR bepaalde Mercedes-fans niet lekker. Waar de één roept voor Red Bull straffen - zoals Mercedes in het verleden gestraft is - pleit de ander voor een oplossing met iets meer nuance.
De betreffende Twitteraar wijst naar de racewereld van motoren. In het bijzonder: MotoGP en World Superbikes. Daar worden de mindere teams namelijk enigszins gematst om te voorkomen dat hun achterstand te groot wordt.
"Sporten als MotoGP en World Superbikes, teams hebben in het seizoen concessies die extra's toestaan. Zoals meer testen. Een paar motoren meer per jaar. Extra banden. Zwenkarm veranderingen. Ik zou Red Bull niet beperken, want ze hebben een geweldige auto gebouwd, maar andere teams zouden voordelen kunnen hebben om hun achterstand in te halen", opperde een Twitter-gebruiker.
0 reacties