Leclerc met oproep na uitputtingsslag: ‘moeten hierop letten volgend jaar'

Leclerc met oproep na uitputtingsslag: ‘moeten hierop letten volgend jaar'

door Jarlo

Ferrari-coureur, Charles Leclerc, is van mening dat er duidelijk iets moet veranderen voor de volgende Grand Prix van Qatar in 2024. De Monegask weet dan ook precies wat de afgelopen race in Qatar extra zwaar maakte voor de rijders, buitengelaten de extreme omstandigheden.

Meerdere coureurs hadden problemen met hun gezondheid tijdens, of na afloop van de race in Qatar afgelopen weekend. Zo moest Williams-coureur Logan Sargeant noodgedwongen stoppen met rijden, omdat hij extreem uitgedroogd was. Mercedes-coureur, George Russell reed de race weliswaar uit, maar meldde na afloop van de race dat hij het gevoel had dat hij zou flauwvallen.

Esteban Ocon ziek in de auto: ‘moest twee ronden-lang overgeven’ 

Het meest opvallende moment kwam van Alpine-coureur, Esteban Ocon. De Fransman was ziek in de auto, en onthulde later in gesprek met Sky Sports F1 dat hij moest overgeven tijdens race.

"In ronde 15, 16 moest ik overgeven, twee ronden lang denk ik. Ik was daarmee bezig en dacht 's***, dit wordt een lange'. Ik heb het mentaal onder controle en concentreer me op wat ik moet proberen te doen."

"Ik denk dat we de cockpit niet al te goed hebben afgesloten. Het was zeker 80 graden in de auto. Ik ben blij dat we hier volgend jaar in december terugkomen."

Leclerc over GP Qatar: ‘Dit maakte het extra lastig’ 

Leclerc blikt in gesprek met de media terug op zijn race in Qatar. Ook onthult de Monegask wat de race voor de coureurs extra lastig maakte, los van het feit dat de omstandigheden extreem waren.

"Dit is denk ik de zwaarste race voor de Formule 1-carrière van elke coureur. Geen uitzonderingen, en ik geloof niemand die zegt dat het niet zo is."

“Het is niet eens de fysieke voorbereiding. De uitdroging is zo extreem, dat je zicht slechter wordt, en je hartslag extreem hoog wordt. Het is heel moeilijk om dit allemaal onder controle te houden."

“Het doorslaggevende was het feit dat we drie stops moesten maken. Dat betekende geen bandenmanagement, en daarmee kwalificatieronde na kwalificatieronde. We pushten onszelf verder dan dat we in een normale race zouden doen, waar we niet elke raceronde alles geven.”

"Misschien moeten we volgend jaar, als we in dezelfde situatie zitten, eens overleggen tussen de coureurs."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk