Na de wintertesten in Bahrein is het duidelijk dat het Alpine F1-team moeizaam aan het seizoen begint. Met als kopzorgen dat Alpine geen stappen zal zetten in het klassement, maar terugvalt. De auto heeft nog veel verbeterpunten en de contracten van beide coureurs verlopen eind dit jaar. Het is dan ook de vraag of Pierre Gasly verder wil met het team in 2025, want de Fransman is
2023 was een uitdagend jaar voor de meeste teams en Gasly bevond zich in het erg competitieve middenmoot. Zelf behaalde hij net niet de top tien in het coureursklassement en zijn team, Alpine, eindigde als zesde in de constructeurs.
Bij Alpine staat er veel op het spel: de contracten van Gasly en Esteban Ocon verlopen eind dit jaar. Het team moet zich bewijzen als ze de twee ervaren en snelle coureurs willen behouden. In 2022 verloor Alpine immers Fernando Alonso en Oscar Piastri onder leiding van Otmar Szafnauer.
2024 de ondergang van Alpine?
Na het zien van de resultaten van de wintertesten in Bahrein is het duidelijk dat het team niet hoog in de slagorde het seizoen begint. De uitkomst is zelfs zo zorgwekkend, dat het erop lijkt dat Haas van de laatste plek verlost wordt in 2024.
Volgens Auto Motor und Sport is de A524 'te zwaar, aerodynamisch inefficiënt en langzaam tijdens zowel één ronde, als in de longruns'.
Het Duitse tijdschrift beweert dat Alpine zo ver naar beneden zakt, dat het team zich zal plaatsen achter Williams, Stake en VCARB. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er meerdere belangrijke engineers van plan zijn om te vertrekken.
Vragen over toekomst bij Alpine
De coureurs zelf staan ongetwijfeld voor een dilemma bij het team waar naar verluidt ingenieurs zijn vertrokken in reactie op de wintertest. Pierre Gasly ziet zichzelf al in de silly season belanden zodra zijn contract verloopt.
“Voor de toekomst maak ik me geen zorgen. Ik moet proberen het project te vinden dat mij de maximale kans geeft om mijn doelstellingen te bereiken.”
Wel is de 28-jarige Fransman toegewijd aan zijn team en probeert hij positief te kijken naar de nieuwe veranderingen aan de auto.
Het is de vraag hoeveel geduld de coureurs willen opbrengen in 2024, of beter gezegd: vertrouwen in de toekomst. Een ommekeer is niet ondenkbaar, maar het lijkt erop dat het slechter wordt, voordat het beter gaat...
Het fabrieksteam legt het nog altijd af op vlak van vermogen, naar verluidt zo een 30 pk, waardoor gebreken aan het chassis onvermijdelijk zwaarder doortellen. En dat het team bij ingaan van het derde jaar van nagenoeg stabiele technische reglementen nog steeds zo worstelt - het is niets bemoedigends.
Aan de Belgische Publieke Omroep vertelt Gasly het volgende: “We hebben tijd nodig. We moeten werken. We weten dat we van achteren beginnen … We weten dat er potentie is om ons dit seizoen te ontwikkelen en we hopen dat dat ook zo zal zijn.”
0 reacties