Kevin Magnussen ziet dat porpoising indammen juist tot nieuw probleem leidt

Kevin Magnussen ziet dat porpoising indammen juist tot nieuw probleem leidt

door Lysanne

Volgens Haas-coureur Kevin Magnussen zullen de gewijzigde vloerregels voor 2023 het gewenste effect hebben om porpoising te verminderen, maar hierdoor zijn de nieuwe F1-auto's wel een stuk gevoeliger voor de wind.

Porpoising tijdens wintertestdagen

Afgelopen seizoen hadden veel F1-teams last van overmatig gestuiter met de auto's door het nieuwe grondeffect. Dit zorgde ervoor datmet wat lobbyen, de regels voor 2023 om veiligheidsredenen werden aangepast. Voor dit aankomende seizoen zijn namelijk de vloerranden verhoogd met zo'n vijftien millimeter, om te voorkomen dat de teams te dicht bij de grond kwamen en om het stuiterende effect te verminderen. Tijdens de wintertestdagen in Bahrein leek het gelukkig erop dat maar weinig auto's last hadden van porpoising.

Haas-coureur Kevin Magnussen vertelt dat de vloerwisselingen een positief resultaat hadden, wel is het zo dat de auto's nu een stuk windgevoeliger zijn. Sterke rugwind vermindert de downforce drastisch doordat de luchtsnelheid boven de auto's afneemt, terwijl zijwind de balans van de auto in snelle bochten kan verstoren. "Er is minder porpoising", vertelde Magnussen tijdens de testdagen in Bahrein.

'De regels waren vorig jaar beter'

"Een van de negatieve gevolgen waar iedereen mee te maken heeft, is dat het ook wat windgevoeliger is. En het is hier een beetje winderig geweest. Dus er zal wat meer inconsistentie zijn van de auto's, maar dat is een probleem dat iedereen moet aanpakken", vervolgde Kevin Magnussen. De verhoogde vloeren in de auto's zouden teams een halve seconden aan rondetijden hebben gekost, maar de niet-aflatende ontwikkelingsrace van de F1 betekent dat de meeste, zo niet alle, teams het verlies aan downforce als gevolg van de regelwijziging al hebben teruggewonnen.

"Ik weet precies wat, maar dat kan ik je natuurlijk niet vertellen. Die regelwijzigingen zetten iedereen terug en vervolgens zette iedereen weer downforce in. Sommige mensen zouden hebben gewonnen, dus ze hebben veel meer dan vorig jaar."

Kevin Magnussen

"De regels waren vorig jaar beter voor de downforce, maar ik denk dat iedereen een goede stap zal hebben gemaakt."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk