Aankomend weekend is het tijd voor alweer de vijftiende race van het Formule 1-seizoen 2023. Het circus reist af naar Singapore, voor de Grand Prix van Singapore op het Marina Bay Street Circuit. Veel zal hetzelfde blijven: warme omstandigheden, een lange, zware race, en een grote kans op chaotische momenten. Bepaalde aspecten ervan zullen echter veranderen.
Eén van de veranderingen voor deze editie van de Grand Prix zal de lay-out van het circuit zijn. Sector één en twee zullen hetzelfde blijven. Echter, de derde sector van het Marina Bay Street Circuit kent veel aanpassingen voor aankomend weekend.
Waarom is lay-out van Marina Bay aangepast?
De Grand Prix van Singapore heeft nooit bekend gestaan om veel inhaalacties. Het stratencircuit van Marina Bay maakt inhalen een helse karwij door de vele bochten én een gebrek aan lange rechte stukken. Dit zorgt ook voor minder actie, en daarmee ook de kans op een relatief saaie race. Dit helpt op den duur ook niet mee aan de missie van Liberty media om kijkcijfers te stuwen.
Toch hebben we hier en daar in het verleden een fraaie inhaalactie kunnen bewonderen. Eén van de meeste iconische inhaalacties op het stratencircuit van Marina Bay was tijdens de editie van 2012. Felipe Massa haalde in zijn Ferrari op bizarre wijze de Williams van Bruno Senna bij bocht 13 in (zie video hieronder)
Verdere aanpassingen aan het straatcircuit
Met het doel om inhaalacties te bevorderen is het meest technische gedeelte aangepast in sector 3. De bochten zijn verruild voor rechte stukken, wat het inhalen moet vergemakkelijken.
Bochten zestien tot en met negentien zijn helemaal weggehaald, ze hebben plaatsgemaakt voor een recht stuk van ongeveer 400 meter. Het aantal bochten op het circuit is daarmee gedaald naar negentien, waar het circuit voorheen 23 bochten telde. Het gevolg is dat de baan door deze verandering ruim 100 meter korter is geworden. We zullen dan ook één rondje meer rijden aankomend weekend vanwege de verkorte lengte: 62 rondjes in plaats van de oorspronkelijke 61.
0 reacties