Waarom Marina Bay Street Circuit een uniek en aantrekkelijk race-circuit is
De titel: hét stratencircuit van Azië zal ongetwijfeld naar Macau gaan, maar Marina Bay Street Circuit in Singapore, de vaste locatie van de GP van Singapore, staat niettemin hoog in de favorieten-lijst van coureurs, evenals fans. De titel van dé stratenrace van de avond is daarentegen al jarenlang meer dan op zijn plaats.
De allereerste Grand Prix van Singapore stamt uit 2008. Het circuit droeg destijds nog de naam ‘Singapore Street Circuit’. Het tijdelijke circuit in het centrum van Singapore is sindsdien door meerdere iteraties gegaan. Sinds het jaar 2018, is het stratencircuit aan de vierde en de ook huidige toe. De lengte en opzet, deze lay-out is 5,603 kilometer lang, blijft desondanks grotendeels trouw aan het originele ontwerp van Hermann Tilke.
Zo is de hoeveelheid bochten nagenoeg ongewijzigd en wijken alle tussentijdse lay-outs hooguit 12 meter af van het originele ontwerp. Waar het vooral om te doen is: een aantal wijzigingen aan specifieke bochten, zoals in 2013, toen de chicane bij bocht 10, destijds bekend als de Singapore Sling, verwijderd werd en in een enkele bocht naar links veranderde. De toegenomen snelheid (40 km/u) werd wat veiligheid betreft gecompenseerd met de plaatsing van een extra TecPro-barrière.
Wat voor een locatie de Marina Bay Street Circuit is
Hoekig, opeengepakt, technisch en sferisch; onder de ontelbare - speciaal geïnstalleerde lampen, met daarboven de torenende skyline van Singapore: Marina Bay Street Circuit heeft meerdere ingrediënten voor een spannende Grand Prix-avond. Zo ook vanwege de extra moeilijkheidsgraad voor de Formule 1-coureurs: het klimaat is een aanslag op het uithoudingsvermogen. Niet enkel vanwege de warmte, maar ook de uitzonderlijk hoge luchtvochtigheid daar. De coureurs kunnen zo veel als vier liter vocht verliezen tijdens een race van twee uur! Een extreme beproeving van zowel lichaam, als geest dus.
Bijzonderheden rondom de Singapore Grand Prix
De Grand Prix van Singapore verdween om (te) vaak genoemde redenen van de Formule 1-kalender in 2020 en 2021. De Singaporese GP is in 2022 gelukkig eindelijk weer terug. De locatie, of beter gezegd: stadsdeel, heet Downtown Core en Kallang. Het zorgt daarmee voor een mix van omgeving. Zo is Downtown Core het voornaamste commerciële centrum van Singapore, dat gekenmerkt wordt als het historische hart van de bruisende metropool. Kallang verwijst naar de grenzende Kallang Rivier - de langste rivier in Singapore. Het is een stadsdeel met een residentieel bestemmingsplan.
Wat nog meer GP van Singapore typeert
Een eervolle vermelding tot slot: De GP van Singapore is niet de eerste Grand Prix in Singapore. De Formula Libre, vanaf 1966 tot en met 1973 vond plaats daar, met Thomson Road als race-locatie. De eerste edities werden gewonnen door Lee Han Seng en Rodney Seow. De races in de periode van 1968 t/m 1973 vielen uitsluitend ten prooi aan race-coureurs uit Nieuw-Zeeland.
0 reacties