De gesprekken tussen Honda en Red Bull Racing voor een dienstverband vanaf 2026 verlopen niet makkelijk, zo onthult Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko. De Japanse fabrikant heeft zich voor 2026 ingeschreven in de Formule 1, maar heeft nog altijd geen team gevonden om zich aan te hechten.
Wegen Honda en Red Bull scheiden
Honda nam eind 2021 afscheid van de Formule 1. Tot die tijd waren zij de motorleverancier van zowel Red Bull als dochterteam AlphaTauri. De samenwerking bleek een groot succes en tegenwoordig maakt Honda nog altijd de krachtbronnen voor Red Bull, maar officieel zijn ze geen motorleverancier meer. Reden voor het verlaten van de koningsklasse was dat Honda de aandacht meer op andere projecten wilde leggen.
Echter gingen al eerder geluiden dat Honda bij de comeback in 2026 niet in zee zal gaan met Red Bull. De Oostenrijkse renstal wil hun eigen krachtbronnen bouwen, en zou zo wellicht een samenwerkingsverband met bijvoorbeeld Ford aan kunnen gaan.
Honda zal nu tot in ieder geval 2025 krachtbronnen leveren aan het team, maar hoe de samenwerking er daarna uit zal zien? Dat is nog onduidelijk, zo zegt Helmut Marko.
'Benauwde situatie met een geschiedenis'
"Het is een gespannen situatie met een geschiedenis. Toen Honda in 2020 aankondigde zich terug te trekken, zouden we in de eerste fase niets meer hebben. Ze wilden niet eens meer de bestaande motor leveren. Dat is stap voor stap omgezet in de samenwerking die we tegenwoordig zien.", zo zegt de 79-jarige Oostenrijker.
Marko geeft aan daar op te hebben ingespeeld, en heeft om de toekomst van Red Bull veilig te stellen een eigen motorenfabriek ingericht: "We hebben een eigen, nieuwe motorenfabriek ingericht met de nieuwste testbanken en meetinstrumenten. Want als het ging om wie wat vanaf 2026 ging doen, werd het moeilijk. Men dacht dat Honda enkel het elektrische gedeelte op zich zou nemen, maar tot een gemeenschappelijk compromis kwamen we niet. Maar we gaan kijken, binnenkort wordt er een besluit genomen", zo besluit Marko.
0 reacties