Marko opgelucht over besluit Honda: ‘90 procent leveranciers zit in Japan’

Marko opgelucht over besluit Honda: ‘90 procent leveranciers zit in Japan’

door Michael Janiec

Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko prijst Honda voor het verlengen van de samenwerking. Hoewel Red Bull in eerste instantie de gehele operatie van de Japanse motorleverancier zou overnemen in F1, ziet de toekomst er rooskleuriger uit voor het team, nu het bedrijf voorbij 2022 betrokken wil blijven in de koningsklasse.

Red Bull compromis kleiner als Honda betrokken blijft tot 2026

In oktober van 2020 besloot Honda dat om het Formule 1-project te eindigen. Het uitgangspunt van een groenere toekomst voor de auto-industrie werd als de hoofdreden van het vertrek genoemd. Maar nu, mede dankzij de wereldtitel van Max Verstappen - evenals de beresterke campagne van Red Bull in 2022 - komt het Japanse merk terug op dat besluit.

Honda blijft nauw betrokken en levert in ieder geval tot en met 2025 technische ondersteuning aan het team dat vanaf 2023 zelf de zorg zou dragen over de motor van de Japanners.

Voor Marko is dat geweldig nieuws. Hoewel het zelfredzame inhouse-alternatief een oplossing bood, is de lopende betrokkenheid van Honda verreweg het beste uitgangspunt: “Goddank dat de Japanners erop zijn teruggekomen”, meldt de Oostenrijker in gesprek met motorsport.com. “In eerste instantie zouden wij zelfs de motoren vanaf 2023 runnen. Maar met 90 procent van de leveranciers van reserveonderdelen in Japan, zou dat in opzicht van logistiek, techniek en taal echt een probleem voor ons geweest”, erkent Marko.

Ook beoogde samenwerking met Porsche haalbaarder dankzij verlengen samenwerking met Honda

Dat Honda actief blijft, helpt ook Red Bull zodra het team (samen met Porsche) een erkende motormaker wordt in de koningsklasse vanaf 2026. De motor blijft namelijk tot die tijd verzegeld en in handen van de Japanners. En dat is nodig om aan de reglementen te voldoen als nieuwe motormaker vanaf 2026: “Wij krijgen de motor verzegeld en kunnen er niet naar kijken. De motor komt in een doos en als er iets aan mankeert, dan mogen enkel de mensen van Honda eraan werken”, legt de teamadviseur uit.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk