Andrea Stella, teambaas van McLaren, suggereert dat de voorsprong van Red Bull Racing op zijn team voornamelijk voortkomt uit verbeterde bandenprestaties. Na hun teleurstellende start van het seizoen 2023, liet McLaren een versterkte show zien op het circuit van Sao Paulo, mede dankzij Lando Norris die tijdens zowel de Sprint- als Grand Prix-races een indrukwekkende uitdaging vormde voor Max Verstappen.
Hoewel de MCL60 indrukwekkende snelheden laat zien tijdens enkele ronden, blijkt deze snelheid gedurende de hele race behouden lastig, vooral wanneer slijtage van de banden een rol speelt. Net als hun rivalen ondervond het McLaren-team bandendegradatie in Brazilië, wat naar de mening van Stella hun vermogen om gelijkmatig te concurreren met Red Bull belemmert.
'Red Bull kan veel meer uit oudere banden halen'
"Het belangrijkste verschil ligt in de rondetijden op versleten banden", legde hij uit. "We hebben gemerkt dat we posities kunnen afdwingen op nieuwe banden. Maar als de banden beginnen te slijten, lijkt het erop dat Max en zijn team bij Red Bull beter in staat zijn om lagere degradatie aan te kunnen", vervolgde de teambaas van McLaren.
Stella merkte op dat bandenslijtage kan leiden tot merkbare tijdsverschillen gedurende tien ronden en dat het verschil een subtiele, maar belangrijke factor is waar Red Bull een voordeel mee behaalt.
Stella geeft toe dat hun huidige bolide weinig ruimte voor verbetering biedt op dit vlak: "Wat wij zien als de onderscheidende factor, daar kunnen we met dit model weinig aan doen. De auto verbeterde qua bandenmanagement na de upgrade in Singapore, maar niet genoeg om gelijke tred te houden als de slijtagesnelheden hoog zijn. Het was ook opmerkelijk dat andere auto's, zoals die van Mercedes en Ferrari, ook aanzienlijke degradatie ondervonden."
Een gegeven dat Max Verstappen na zijn zeventiende overwinning van het seizoen aanstipte op Interlagos - hoe Lando Norris in het latere deel van zijn stint terrein verloor op zijn RB19.
0 reacties