Mercedes beleeft zijn beste seizoenstart sinds de invoering van het ground effect-reglement in 2022. Met 141 punten staat het team momenteel tweede in het constructeurskampioenschap, achter het dominante McLaren. Toch ziet technisch directeur James Allison ruimte voor verbetering, vooral in de races zelf. Waar de kwalificaties veelbelovend zijn, blijft het racetempo achter. Daar wil Mercedes snel verandering in brengen.
Kleine stapjes, grote impact?
Tot nu toe bracht Mercedes al meerdere updates aan de W15, maar die bleven relatief onopvallend. “Ze waren niet per se groot of sexy", geeft Allison toe in de Race Debrief-video. “Maar ze kwamen in een gestaag tempo.” De updates tot nu toe draaiden vooral om verfijning en detail, elementen die de gemiddelde toeschouwer nauwelijks kon zien, maar die technisch wel degelijk verschil maken.
Grote veranderingen op komst
De echte verandering komt er nu aan. “De upgrades die eraan komen, zullen veel zichtbaarder zijn voor het oog,” belooft Allison. Dat betekent waarschijnlijk aanpassingen aan carrosserieonderdelen zoals de sidepods, vloer of achtervleugel, elementen die zowel aerodynamisch effect hebben als visueel opvallen. Mercedes hoopt dat deze grotere stappen ook direct terug te zien zijn in de resultaten op zondag.
Een belangrijk doel van de nieuwe updates is om het sterke kwalificatietempo van de W15 ook tijdens de races vast te houden. “We willen ervoor zorgen dat we de belofte van onze zaterdagen waarmaken op zondag”, zegt Allison. Het grootste knelpunt is momenteel het bandenmanagement. De Mercedes-auto heeft moeite om over een langere stint de temperatuur van de banden onder controle te houden, wat leidt tot verminderde prestaties en gripverlies.
Volgende stap in het herstelplan
Mercedes is vastbesloten om de kloof met McLaren en Red Bull verder te dichten. De verbeteringen aan het racetempo zijn daarbij cruciaal. Allison spreekt van een team dat gemotiveerd is en technisch steeds beter begrijpt waar winst te behalen valt. “Als we de auto stabiel en koel genoeg houden, kunnen we eindelijk de snelheid benutten die er echt in zit.”
0 reacties