Om stappen te zetten in 2024 is Mercedes bereid om risico’s te nemen. Na twee tegenvallende jaren in het ground-effect tijdperk zijn de Zilverpijlen ervan bewust dat het nieuwe F1-seizoen ingaan, inclusief een sterk gewijzigde ontwerpfilosofie, risico’s met zich meebrengt.
Het F1-team van Mercedes heeft in de recente jaren niet meer de reputatie van succesvolle innovator in F1. Voorbij het wiel opnieuw uitvinden (met het DAS-systeem) is het size-zero sidepod-concept een stille dood gestorven.
Zelfs bij het introduceren van een bolide die vanaf de basis vergelijkbaarder is met de ontwerprichting die Red Bull Racing is ingegaan, kampt het Duitse F1-fabrieksteam met valkuilen.
Het is immer één om bepaalde bodywork te imiteren, maar dan moet je later in het seizoen nog steeds begrijpen hoe het complete pakket evolueert, naarmate verdere updates uitgerold worden. Je hoeft enkel naar Aston Martin te kijken om te begrijpen hoe lastig dat in de praktijk blijft.
En de data van de afgelopen jaren telt dan relatief minder door, terwijl Red Bull Racing intussen kan blijven bouwen op wat in 2022 en 2023 vooral wél werkte.
Mercedes: 'Letterlijk elk onderdeel wordt vervangen'
"We gaan het concept veranderen. We stappen volledig af van hoe we het chassis, de gewichtsverdeling en de luchtstromen nu hebben opgezet. Eigenlijk hebben we letterlijk elk onderdeel vervangen, omdat ik denk dat dat de enige manier is waarop we een kans maken. Het kan echter ook helemaal misgaan."
De Oostenrijker houdt de vinger op de pols en voegt eraan toe dat zijn mindset bij zulke kwesties nog steeds hetzelfde is: "Het kan zijn dat de verbeteringen niet uitpakken zoals we hadden gedacht, maar misschien zetten we wel een grote stap en doen we vooraan mee. Alles is mogelijk. Als je het me nu vraagt, is er altijd scepsis. Dat is onze mentaliteit en het zorgt er ook voor dat we stappen zetten en nooit opgeven."
Wolff 'nooit optimistisch' om hoge verwachtingen te doorstaan
Dat de Mercedes-teambaas zich alvast indekt - behoedend voor verwachtingen scheppen over 2024 - betekent niet dat de motivatie ontbreekt. Het zit namelijk nogal diep: "Ik ben nooit optimistisch geweest. Dat klinkt vrij slecht, maar het beschermt me ook tegen hoge verwachtingen en daarom push ik harder. Ik vind tenslotte niets goed genoeg. Ik zit hier ook met gemengde gevoelens. We zijn als tweede geëindigd in het constructeurskampioenschap en hebben die plaats gewonnen, maar we hebben de strijd om de eerste plaats verloren", aldus Wolff.
0 reacties