Andrew Shoviln, Mercedes engineering director, meent dat zijn team juist gehandeld heeft door ervoor te kiezen om aan het oorspronkelijke wagenontwerp van 2022 vast te houden. De recente prestatiewinsten zijn namelijk te danken aan het benutten van deze unieke basis.
Mercedes eindelijk terug van weggeweest na gewaagde gok met uniek side-pod concept
Mercedes verbaasde vriend en vijand door bij de testdagen op te komen dagen met een auto waar de side-pods (de luchthappers aan de zijkant red.) leken te ontbreken. De motor zou nog steeds gekoeld worden via een nieuw, nauwer inlaat-ontwerp, maar met aanzienlijk minder aerodynamische ‘drag’ als bijkomstigheid.
De beoogde prestatiewinsten bleven echter initieel uit - Mercedes had grote moeite om de juiste afstelling te vinden bovenop de porpoising problemen. Het team viel terug in een niemandsland; achter de voorhoede, bestaand uit Red Bull en Ferrari, en voor het iets minder competitief middenveld.
Nu blijkt dat juist dit side-pod concept ervoor zorgt dat Mercedes zich steeds meer richting de kop van het veld begeeft. Het vertrouwen bij het team groeit in opzicht van deze risicovolle innovatie.
Vasthouden aan eerdere verwachtingen betaalt eindelijk uit voor Mercedes
Shovlin noemt het echter een bewuste keuze en niet zozeer een noodzaak zonder alternatieven: “Het is niet alsof we zeggen: ‘we zullen dit pad oneindig blijven volgen’, we staan er open voor om te experimenten in opzicht wat de auto wordt”, opent hij in de F1 Nation Podcast. “Het bewijst alsnog dat de route die wij kiezen meer oplevert. Het is de weg die aantoont dat er meer successen in het verschiet liggen - dat wij er races mee kunnen winnen dit jaar”, vervolgt het Mercedes-koptstuk.
Shovlin is vastberaden dat er nog meer prestatiewinsten in het verschiet liggen later dit seizoen: “Zonder twijfel blijven wij die pad volgen. Dit zal er verreweg het meeste voor zorgen dat wij beter presteren dit jaar”, sluit hij af.
0 reacties