Mercedes is niet meer de spreekwoordelijke hoogste boom in de Formule 1, maar toch ving het team de meeste wind in 2022. Vrij letterlijk. Vanwege de auto waarmee het team op de grid verscheen. De W13 ving wel erg veel wind. Of ja, lucht. Maar niet op de manieren die helpen om sneller te gaan. Een gegeven waar het team altijd open en zelfkritisch is over geweest overigens. Maar wanneer ging het lampje branden dat deze W13 voor zoveel hoofdpijn zou zorgen?
Mercedes onthult moment waarop team besefte hoe uitdagend 2022 zou worden met W13
De creatie van de Zilverpijlen die afgelopen seizoen, in vergelijking met de RB18, nou, die had de aerodynamische efficiëntie van een baksteen. Oké, dat is wat overdreven. En toch, de resultaten van het daadwerkelijke ontwerp - die gingen haaks tegen de bullish verwachtingen van het team. De correlatie ontbrak volledig, eindstand: van P1 naar P3 in de constructeurs en dit jaar maar één overwinning.
Volgens Andrew Shovlin, trackside engineering, voelde het team al vroeg de bui hangen. Zo vroeg als de filmdagen voor de wintertests: "De tekenen waren er vanaf het begin, zelfs op de filmdag die we op Silverstone deden, het was vrij duidelijk dat je hardnekkige beperkingen in de auto's krijgt”, onthult de techneut.
En daarna ging het van kwaad naar erger. Het nog resterende optimisme maakte plaats voor een hardnekkig en complex probleem: "We gingen vervolgens drie dagen naar Barcelona en de auto was niet zo competitief, maar we verwachtten een grote update die we mee zouden nemen naar Bahrein, en dat was het punt waarop we beseften dat we een serieus probleem hadden."
Shovlin ziet de lessen van de zogenaamde ‘humble pie’ die Mercedes voorgeschoteld kreeg in 2022. Mercedes knokte zich terug en zag de lijdensweg daartussen beloond met de overwinning van George Russell: "Tijdens de test in Bahrein hebben we de update-kit erop gezet, maar de auto werd er niet sneller door. Vanaf dat moment is het een interessant jaar geweest, maar er is veel werk verzet om die problemen op te lossen."
0 reacties