Journalist Craig Scarborough denkt dat Red Bull en Max Verstappen veel last gaan krijgen van de door de FIA opgelegde straf naar aanleiding van het overschreden budgetplafond in 2021. Red Bull gaf eerder zelf aan te verwachten er veel van te voelen, Scarborough onderstreept dat.
Red Bull overschrijdt budgetplafond
Vlak na de GP in Japan werd bekend dat Red Bull daadwerkelijk het gestelde budgetplafond van $ 145 miljoen in 2021 met zo'n $ 2,5 miljoen had overschreden. Die geruchten gingen overigens al langer de ronde.
Het schopte tegen het zere been van concurrenten, die vonden dat het team flink gestraft moest worden. McLaren-teambaas Zak Brown stuurde zelfs een brief naar de FIA, waarin hij zei dat Red Bull vals speelde, en dat het team niet alleen financieel maar ook sportief gestraft diende te worden. De FIA deed uiteindelijk een schikkingsvoorstel aan het team: de straf luidde een boete van $ 7 miljoen die binnen 30 dagen betaald diende te worden en het team mag 10% minder tijd (waarvan 7% effectief) besteden aan de aerodynamica van de auto.
Veel denken doordat Red Bull al ver is met de ontwikkeling van 2023, dat het team volgend jaar weinig zo niet niks van de straf gaat merken. Het team, en ook Craig Scarborough, zien dat toch anders.
"De straf gaat ze een hoop pijn doen"
Teambaas Christian Horner denkt dat het team wel een halve seconde per ronde zou kunnen gaan verliezen. Scarborough denkt dat de straf ook op de lange termijn veel pijn zou kunnen toebrengen, zo zegt hij tegen journalist Peter Windsor op Twitch: "Het gaat ze een hoop pijn doen. Dat gaat op één of twee manieren gebeuren, of misschien een beetje van beide. De vroege ontwikkeling voor 2024 zal geremd en gelimiteerd worden. Ze moeten uitzoeken hoe ze de uren gaan besteden tussen de auto van dit jaar, en dia van volgend jaar. Een lastige kwestie."
Scarborough denkt echter wel dat bij aanwezigheid van de juiste factoren dit enigszins geremd zou kunnen worden, mits het team de juiste keuzes maakt: "Veel zal afhangen van hoe goed de 2023-auto is, hoeveel tegenstand ze hebben en hoeveel ze aan 2024 willen denken. Dat is een groot verlies voor ze. Ik denk dat het ze enorm veel pijn gaat doen, omdat teams naar kleinere dingen gaan kijken voor verbeteringen als de curve afzwakt", zo besluit de F1-tech journalist.
0 reacties