James Allison, technisch directeur van Mercedes, heeft inzichten gedeeld in de voortdurende problemen met de W15. Volgens Allison lijken de prestaties van de auto vooral in gevaar te komen door de warmere temperaturen op het circuit, wat leidt tot problemen met de banden.
Hoewel de W15 afscheid neemt van de meest grillige eigenschap van de voorgangers - een nerveuze achterkant - blijft het team zoekende door aanhoudende correlatieproblemen tussen het circuit en de sim.
"We zien een situatie, waarin we tijdens het raceweekend momenten hebben waarop we vertrouwen hebben in de capaciteiten van de auto", legde Allison uit in een recente teambriefing.
"De grip lijkt echter af te nemen in cruciale sessies, zoals kwalificatie en race."
Allison wijst naar de mogelijke boosdoener: "De voorlopige conclusie die we op dit moment kunnen trekken: dat de competitiviteit afneemt als het circuit warmer wordt, waardoor de bandentemperatuur hoger wordt. Dit geeft ons waardevolle aanwijzingen voor de toekomst."
De technisch directeur laat doorschemeren dat deze bevindingen waardevolle houvast bieden in voorbereiding op de zondagen: "Als we de reden achter deze prestatieverschillen kunnen achterhalen, kunnen we onze strategie voor het raceweekend aanpassen. We kunnen ons richten op temperatuurmanagement en het bereiken van een gunstige temperatuurbalans tussen voor en achter door gebruik te maken van de bestaande afstellingstools."
Heel geruststellend wil Allison zich niet opstellen, want in het ergste geval - als de schommelingen in prestaties nog steeds blijven - is er mogelijk sprake van grotere problemen met het auto-ontwerp.
Anders gezegd: Mercedes zal onvermijdelijk een jaar tegemoet gaan van catch-up spelen; testen wat wél werkt en dus backtracken.
"Als er meer verbeteringen nodig zijn dan wat setup-aanpassingen kunnen bieden, hebben we misschien te maken met onderliggende karakteristieken in het aerodynamische ontwerp of de ophanging. Om deze problemen aan te pakken is een meer fundamentele auto-ontwikkeling nodig, wat een complexere onderneming is."
Mercedes lijkt weer voor het onvermijdelijke compromis te staan van een jaar moeten opofferen om hopelijk iets wijzer te worden. Een heel nieuw chassis ontwikkelen, wat tijdrovend en vooral duur is, gaat niet meer zo één, twee, drie als vroeger. Het budgetplafond in de praktijk zogezegd. En als je de schaderekening van George Russell even meerekent uit Melbourne, dan is Mercedes eigenlijk momenteel nog verder van huis.
0 reacties