Inmiddels zijn we al een aantal Grands Prix het seizoen in en het nieuwe F1-seizoen is in volle gang. Echter, voor het team van Mercedes loopt het nog niet lekker en de W15 presteert niet naar wens. Al drie seizoenen op een rij slaagt de renstal er niet in om een sterke auto neer te zetten en teambaas Toto Wolff geeft toe dat het probleem nog niet helemaal in kaart gebracht is.
In 2022 werd een nieuw reglement ingevoerd in Formule 1. Het veranderde alles voor het fabrieksteam. De ground-effect auto’s en Mercedes zijn voor zover geen goede combinatie gebleken. In de afgelopen twee seizoenen wist de Duitse renstal maar één keer de winst te pakken.
Wolff: 'Het zit 'm in de kern'
De monteurs en engineers hebben sindsdien hard gewerkt aan een hernieuwd ontwerp, maar de correlatie ontbreekt nog steeds tussen de simulator en de circuits.
Wolff geeft aan dat er waardevolle inzichten uit de testen in de windtunnel gehaald worden, maar op de baan draait alles een klokslag:
“Sindsdien hebben we alles veranderd: de lay-out, de ophanging, de bestuurderspositie, de versnellingsbakken. Maar het lijkt erop dat het fundamentele probleem in de kern zit, dat hebben we nog niet opgelost.”
Probleem is nog niet vastgesteld
Ondanks dat de prestaties uitblijven, beschrijft Wolff de W15 als relatief ‘goed’ in vergelijking met de vorige ontwerpen.
De W15 vormt een redelijke basis om verdere verbeteringen te maken, maar voor de coureurs is het vooralsnog een uitdaging om deze te besturen.
In Australië reed Lewis Hamilton een ontzettend teleurstellend weekend. De teambaas verklaart dat de veranderende omstandigheden op het circuit enorm veel invloed hebben op de wagen. Zo zouden wind en temperatuur een grote rol spelen en dit is deels waarom het mis ging in Melbourne.
“We bekijken alles en er is iets dat onze technologie ons niet laat zien, omdat dit presentatievenster zo smal is waar de aerodynamica werkt of niet. In de middag stak de wind op, dat speelt een rol, maar we hebben het nog niet echt kunnen lokaliseren”, aldus Wolff.
Voorlopig nog geen winst voor Mercedes
Om in de toekomst weer vaker op het podium te staan zal het fabrieksteam een aantal pijnlijke races moeten doorstaan. Het doel is om de problemen beter te begrijpen en er worden meerdere raceweekends opgeofferd om zo veel mogelijk data te vergaren: “We komen nu op een punt dat we waarschijnlijk elke race moeten experimenteren en niet alleen op vrijdag, omdat onze prestaties gedurende het weekend slechter lijken te worden.”
0 reacties