Het is alweer de derde dag van de wintertestdagen in Bahrein. Inmiddels zijn er al heel wat kilometers gereden en de teams hebben al een hoop inzichten kunnen verkrijgen over hun nieuwe bolides. Red Bull Racing reed vorig jaar aan kop en alle ogen zijn gericht op het ontwerp van Adrian Newey. Toch trok de SF-24 van Ferrari vooral de aandacht in Bahrein. Hun opvallende technische innovatie wekt interesse op en het team hoopt dat ze er successen mee kunnen behalen.
De wintertesten zijn een moment voor de teams om inzichten op te doen en om te experimenteren met de technische aspecten van de auto. Dit is precies wat Ferrari heeft gedaan en tot nu toe pakt het goed uit.
Sam Collins, F1TV-techexpert, laat weten dat de Scuderia geëxperimenteerd heeft met een nieuw ontwerp. Op de motorkap van de bolide is een vin te zien en dit technische en innovatieve idee onderscheidt zich van de andere wagens.
Daarnaast hebben de engineers de steunen (mounts) rondom de camerabehuizing aangepast. Ook hier is Ferrari de enige die dit doet, want ze zijn licht geknikt. Verder heeft de bolide een nieuw deel aan de rand van de Halo. Dit stuk is te zien aan het achterste deel van de Halo.
Deze ontwikkelingen zijn toegepast om een meer aerodynamische auto te creëren. Volgens Collins zijn deze specifieke ontwerpen op dit deel van de auto nog niet eerder gemaakt, maar details als deze zijn wel erg belangrijk om rekening mee te houden.
Rond de cockpit zijn er ook nieuwe technische innovaties te vinden. Het doel daarvan is om ‘de snelheid van de luchtstroom lang de zijkanten van de carrosserie en de vloerranden te verhogen, terwijl deze zich een weg baant naar de opening tussen de achterband en de diffuser’.
Enrique Cardile is de man achter het concept en ontwerp van de SF-24. De technisch directeur van Ferrari heeft hard gewerkt om een betere wagen te leveren dan de SF-23, die in 2023 werd gebruikt.
Onzekerheid over de SF-24
De coureurs, Carlos Sainz en Charles Leclerc, spreken positief over de wagen en volgens hen is er een goede start gemaakt. Sainz vond de auto van vorig jaar lastig om te besturen, want deze was namelijk erg inconsistent en was erg gevoelig voor omstandigheden van buitenaf, zoals wind. Nu ziet de Spanjaard al verbetering in de SF-24.
“De SF-24 respecteert voorlopig wat we van haar verwachten”
Toch is het nog afwachten hoe de auto zal presteren tijdens de raceweekenden. Er zijn zeker stappen vooruitgezet, maar er kan nog niet bepaald worden hoe competitief de bolide is. “Het is heel vroeg om daar iets over te zeggen”, aldus Charles Leclerc.
0 reacties