Red Bull Racing gaat investeren in een nieuwe windtunnel voor de aerodynamische ontwikkelingen van de F1-auto's. De huidige windtunnel is is zwaar verouderd en kan niet mee met de huidige techniek.
Red Bull al langer bezig met vernieuwen faciliteiten
Red Bull is de laatste jaren al steeds meer bezig met het vernieuwen van de faciliteiten. Daarnaast heeft de renstal een eigen motorafdeling opgezet, waarbij gewerkt wordt aan toekomstige krachtbronnen. Die faciliteiten zitten dicht bij elkaar in het Britse Milton Keynes. Enkel de windtunnel ontbrak nog. Voor het team reden om daar dus in te investeren.
In de windtunnel kan getest worden wat het ontwerp van de wagen doet als het gaat om de aerodynamica. Tegenwoordig hangt het aantal uren dat een team in de windtunnel mag doorbrengen af van de positie. Hoe hoger je eindigt, hoe minder lang. Voor Red Bull betekent dus dat zij 70% van hun tijd aan de windtunnel mogen besten. Door het overschrijden van het budgetplafond wordt dit voor Red Bull nog minder tijd, zij mogen 10% minder tijd besteden. Effectief komt dat neer op 63 procent van ontwikkelingstijd waarover Red Bull Racing beschikt. Terwijl Ferrari, de nummer twee in het kampioenschap, gebruikmaakt van 75 procent en Mercedes als derde van 80 procent.
'Beslissing nieuwe windtunnel komt van Mateschitz'
Red Bull-teambaas Christian Horner heeft bij The Race verklaard dat de onlangs overleden Dietrich Mateschitz zijn laatste investeringen heeft besteed aan een nieuwe windtunnel.
"Het was een van de beslissingen die Dietrich heeft genomen, om in een nieuwe tunnel te investeren"
Horner zegt ook dat de efficiëntie van hun windtunnel niet vergelijkbaar was met waar de geïntroduceerde windtunnelregels naar toe gingen. Volgens Horner dwong precies dat het team deze grote investering te maken, "waarna ze dat besloten te doen".
0 reacties