Het had niet veel gescheeld of McLaren protegé Pato O'Ward had in 2020 al in de Formule 1 gereden.
Formule 1-stoeltje
Pato O'Ward rijdt al een aantal jaar in de Indycar, de Mexicaan komt uit voor McLaren Arrow en heeft daarom ook een goed band met het Formule 1 team. Zo is hij al een poosje reservecoureur van McLaren, en heeft ook een FP1 mogen rijden in Mexico afgelopen jaar voor het team.
In de podcast Creativo onthult de Mexicaan nu dat hij een aantal jaar geleden al vrij dicht bij een stoeltje bij Torro Rosso, sterker nog volgens hem had Helmut Marko het ook al goedgekeurd: "Ik ondertekende een contract om eind 2019 bij Toro Rosso aan de slag te gaan", begint hij.
"En Charlie Whiting had mijn superlicentie al goedgekeurd. Maar toen kwam hij te overlijden, moge hij rusten in vrede. Daarna nam een Frans team de zaken over en wilden zij mij geen licentie geven, omdat ik een plekje zou afpakken van een Fransman. Het was een politieke aangelegenheid."
O'Ward kwam uiteindelijk in 2020 terecht in de Super Formula om superlicentiepunten te verdienen, echter kwam daar wel een probleem bij kijken: "Ik beschikte over de punten, maar ze wilden de punten van het IndyLights-kampioenschap niet meetellen vanwege het aantal auto's. Het moesten er vijftien zijn en het waren er twaalf. Ze gaven me de punten niet, waarna ik moest breken met Red Bull. Ze konden me niet gebruiken. Maar ik zou als coureur gaan racen toen Gasly de strijd aanging met Max Verstappen bij Red Bull."
Uiteindelijk bood McLaren een goede uitkomst voor de Mexicaan: "Zak Brown trok al aan me. Toen het niet doorging bij (Toro Rosso red.), belde ik Zak en zei ik: 'ik ben nu beschikbaar, maar ik weet niet of je me steeds wilt hebben?'Een week later gaven ze me een IndyCar-contract. Volgens mij hebben ze er nog geen spijt van dat ze mij hebben aangenomen. 2019 was echter een zeer stressvol jaar", sluit hij af.
0 reacties