Pre-season F1-test Bahrein 2023 dag 2 recap: Verstappen wederom overtuigend, maar staat P1 af aan wereldprimeur

Pre-season F1-test Bahrein 2023 dag 2 recap: Verstappen wederom overtuigend, maar staat P1 af aan wereldprimeur

door Michael Janiec

De tweede ochtend (middag) van de pre-season F1-test in Bahrein is afgesloten met Ferrari-coureur Carlos Sainz bovenaan. De tweede sessie viel ten prooi aan niemand minder dan Guanyu Zhou, die als eerste Chinese F1-coureur bovenaan een trainingssessie eindigt. Ook Max Verstappen zag er sterk uit.

Pre-season F1-test Bahrein 2023 dag 2: Ferrari leidt de dag

De opener wordt getypeerd door ‘actie’ die gestaag op gang komt. Je krijgt niet de indruk dat de teams haast hebben met nog twee testdagen te gaan. Installatierondes, de bekende data-runs met de hekwerken enzovoort. Maar nog weinig lange runs of de focus op pushen.

Carlos Sainz noteert een ronde die vroeg goed is voor een weinigzeggende P1. Zo snel is de Ferrari-coureur ook weer binnen, terwijl Kevin Magnussen de limiet van grip verkent. 1:33.710 voor de Deen. Daarmee de eerste plek en de snelste tijd voor Haas F1 tot nu toe.

Na een half uur hebben zeven van de tien F1-coureurs een tijd genoteerd. Tussen de snelste (nog steeds Magnussen) en de langzaamste zit echter nog 9,9 seconden. Een beeld dat in het half uur daarna onveranderd blijft, met de flow vis op de F1-bolide van Sergio Perez als één van de enige noemenswaardige dingen.

Perez pusht in de slotminuten van het eerste uur van de F1-test naar de tweede plek, +0,041s achter Magnussen. Carlos Sainz voert het tempo vervolgens aanzienlijk op: 1:32.653 - de snelste tijd tot nu toe tijdens de pre-season F1-test. En dat op de medium-banden. Een tijd die hij verder aanscherpt naar 1:32.486.

Teams werken testprogramma af in rust

Met 90 minuten op de klok is het beeld als volgt: Fernando Alonso P2 (+0,792s), Kevin Magnussen P3 (+1,207s), Sergio Perez P4 (+1,265s) en Guanyu Zhou P5 (+2,278s).

Opvallend: Lewis Hamilton heeft nog steeds weinig ronden geklokt en staat op de negende stek. Zodra hij later eenmaal op gang is, gaat het niet echt voortvarend. Een uitbrekende achterkant hier, een keer verremmen daar. Het balans is nog niet helemaal gevonden.

Gestuwd door de nieuwe Ferrari-motor, vliegt Zhou naar de tweede tijd. De Alfa Romeo is vooral op de rechte stukken in het voordeel, zoals de sectortijden bewijzen. Een vlotte ronde waarmee hij op +0,684s achter Sainz belandt.

Alonso verbetert vervolgens naar P2 en komt nipt binnen een halve seconde van de tijd van zijn landgenoot.

Een nieuw gezicht rijdt de top-vijf binnen: Logan Sargeant meldt zich op P4 (+0,882s). Daarmee is hij de snelste rookie tot dusver. Hij laat het er niet bij en stoot door naar P2 op de softs: (+0,482s). Tevreden gezichten bij de pitmuur van Williams. Al helemaal na de kwalificatie-simulatie die volgt: Logan belandt binnen enkele honderdsten van Sainz.

Een oude bekende lijkt voorlopig nog niet thuis te geven echter: Hamilton rijdt anoniem zijn testkilometers en staat met nog drie kwartier op de klok op de achtste plek, anderhalve seconde langzamer dan de Ferrari-coureur.

In het laatste halfuur is het tijd voor wat groepsoefeningen. Anders gezegd: de procedures met de gele- en rode vlag worden getest. Ook volgt een staande start daarna, inclusief een simulatie dat die afgeblazen wordt en nog een formatieronde volgt. De staande start verloopt opvallend rommelig overigens, tot verbazing van de commentatoren in de Viaplay-studio.

Pre-season F1-test Bahrein 2023 dag 2 recap: Verstappen wederom overtuigend, maar staat P1 af aan wereldprimeur

Dag 2 pre-season F1-test, middag (avond): Verstappen laat er geen gras over groeien in Bahrein

Al vroeg worden wij in de tweede deel van de F1-test getrakteerd op actie van Max Verstappen. Nadat Carlos Sainz een 1:32.486 zette eerder op de dag, tipt de Nederlander daar al bijna aan op de ongemarkeerde ‘U’ (unknown) banden. Er wordt gesuggereerd dat het een hardere compound zou zijn dan de C3-medium van de Ferrari-coureur.

En dat blijkt. Binnen een half uur weet hij op dezelfde band te verbeteren naar 1:31.863. De snelste tijd van de pre-season F1-test in Bahrein tot dusver. Daarmee zit hij ongeveer een seconde van de pole tijd uit 2022, waardoor je kunt stellen dat Red Bull Racing ondanks het verplichte verhogen van de vloerrand in 2023 (minder ground-effect downforce) weinig aan performance verloren is.

Ook het volgende uur van de middag staat in het teken van de welbekende ‘Max Verstappen-show’. De Red Bull Racing-coureur scherpt verder aan: 1:31.650s. Even later zet hij wéér aan: paars, geel, geel - niet sneller, maar in principe óók snel genoeg voor de eerste tijd.

Avond valt in Bahrein

“Het is een evolutie en zo voet het, maar we hebben de auto nog niet gepusht en moeten nog kijken wat er in het vat zit.” - Carlos Sainz voor de camera’s van Viaplay.

De Spanjaard heeft de SF-23 afgestaan aan teamgenoot Charles Leclerc. De laatstgenoemde Ferrari-coureur bekleedt halverwege de middag de vijfde positie en geeft daarmee ook nog weinig prijs over de daadwerkelijke potentie van de auto.

Terwijl de zon aan de horizon verdwijnt, is het middagbeeld grotendeels onveranderd met nog pakweg twee resteren uren. Wel heeft Nico Hulkenberg zich gemeld op P2 op de softs. Hij rijdt een vergelijkbare tijd (+0,816s) als Williams-debutant Logan Sargeant.

Die Amerikaan is op zijn eerste volle dag overigens zeer productief en op weg naar de meeste ronden van de dag. Een ijverigheid - of beter gezegd: behoefte - die onder de lampen van Bahrein International Circuit minder aanwezig is bij Red Bull Racing en Verstappen.

De Nederlander heeft relatief weinig ronden gereden in vergelijking met de rest die het tweede deel van de F1-test voor zijn rekening neemt. De videobeelden geven niet de indruk dat het lage aantal te wijten is aan betrouwbaarheidsproblemen. Wat blijkt? De monteurs werkten intussen achter de blauwe schermen in het geheim door aan de vloer. Als het om een nieuwe vloer zou gaan, dan is de vertraging te verklaren.

Mercedes worstelt verder

En dan valt de eerste echte rode vlag van de dag. George Russell is stil komen te staan bij bocht één. De W14 gaat zelfstandig nergens heen en moet weggetakeld worden. Tijdrovend, maar de enige manier om mogelijke schade te minimaliseren. Hij wordt gemaand om de auto direct stil te zetten. De auto komt tot stilstand en schokt bij de laatste meters. Een hydraulisch probleem met de versnellingsbak is de diagnose. Kleine kans dat Mercedes de auto binnen de laatste 90 minuten nog de baan opstuurt.

De onderbreking duurt ongeveer vijftien minuten. Intussen zien wij hoe Nyck de Vries onderweg is naar een verbetering. Hij gaat daarmee van de twaalfde naar de zevende plek (+1,495s).

Kan het nog sneller? De Vries kiest voor de roodgekleurde wangen en zet nogmaals aan. En jahoor! Een tweede tijd op de C4-banden (+0,7s). Twee Nederlanders aan top, heerlijk (ook al is het voor spek en bonen). Nyck doet er nog eens een schepje bovenop en scheert er nog iets af (+0,572s).

Lang duurt ‘Oranje boven’ niet. Met nog 45 minuten te gaan, springt Alonso naar P2 op een stap hardere set mediums (+0,555s). Ook Zhou gaat voorbij aan Nyck, de Chinees rijdt op de zachte band. Even later weet de Alfa Romeo-coureur ook de toptijd te noteren. Hij is 0,040s sneller dan Verstappen. Na Sargeant, die op dat moment op 154 rondes staat, de meest productieve F1-coureur vandaag (133 ronden). De mooie eindscore wordt vertroebeld door een versnellingsbakprobleem. Hij komt stil te staan bij het einde van de pits en moet teruggerold worden door de monteurs.

Het laatste kwartier is aangebroken. Wederom de safety-car oefening; VSC, rood, boel stilleggen, enzovoort. Lang duurt het gelukkig niet. Nog een kleine negen minuten en groen licht.

Gaat iemand nog harder dan Zhou? Verstappen gaat als eerste de baan op, inclusief de flow vis-verf bij de neus en bij de side-pods. Maar goed, de laatste minuten zijn dus wederom bedoeld voor de staande start. En dan is het zo goed als zeker dat Guanyu Zhou een primeur heeft: hij is de eerste Chinese F1-coureur die bovenaan de sessie afsluit.

Op naar de derde en laatste testdag!

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk