Als wij de Italiaanse tak van Motorsport.com moeten geloven, dan is de RB20, de opvolger van de recordbrekende RB19 van Red Bull Racing, niet door de eerste FIA-crashtest heen gekomen.
RB20 slaagt niet voor frontale crashtest, te veel schade aan chassis
De neus zou bij de eerste frontale crashtest op kerstavond onvoldoende energie geabsorbeerd hebben, waardoor er schade aan het chassis ontstond.
Terug naar de tekentafel dus, want aanpassingen aan het ontwerp zijn daardoor onvermijdelijk.
Een mogelijke oorzaak wordt genoemd; tevens een terugkomend thema bij het dominante team: tijd winnen door de auto incrementeel lichter te maken.
Red Bull, dat als eerste het ground-effect doorkreeg bij de reglementswijzigingen begin van 2022, zal naar verwachting trouw blijven aan de destijds bewezen ontwerpfilosofie van de RB18.
Zoals dat de RB19 veel inspiratie haalde uit zijn voorganger, is dat met de F1-bolide van 2024 óók het geval: ‘De RB20 is géén revolutie, maar een evolutie’, aldus teambaas Christian Horner recent tegenover de pers.
Red Bull verkiest lichtere broertje RB19
Terwijl Red Bull Racing begin 2022 één van de zwaardere auto’s had, heeft het team sindsdien de nodige afslankbeurten doorgevoerd. Op dat vlak tijd vinden, in plaats van het wiel opnieuw uit te moeten vinden, lijkt dan ook hand in hand te gaan met een ontwerpbenadering, waarin simplificeren vanuit een degelijke basis centraal staat. Een basis die werkt bovenal.
Te midden van een ‘knijpend’ budgetplafond - waarbij het strooien met nieuwe onderdelen uit den boze is - neemt Red Bull zodoende afstand van concurrenten door het giswerk en experimenteren in de ontwerprichting grotendeels over te slaan.
In hoeverre deze niet doorstane crashtest impact heeft op de voorbereidingen op 2024 bij Red Bull, valt tenslotte te bezien. Het is niet ongebruikelijk dat F1-teams een onderdeel van de crashtest moeten overdoen.
0 reacties