Het team van Red Bull en Ferrari mogen voortaan flexibelere vleugels maken, zonder op de vingers getikt te worden door de FIA.
Flexiwings
Dit jaar was er veel te doen over de zogenaamde 'flexiwings' van verschillende teams. Die teams hadden een vleugel ontworpen die bij verschillende tests niet kunnen doorbuigen, maar dankzij rijwind tijdens een raceweekend wel. Daarnaast zorgt de snelheid van de F1-auto er ook voor of ze wel of niet kunnen doorbuigen, bij hoge snelheid wel, bij lage snelheid niet.
Tijdens het 2024 seizoen werden vooral Ferrari, Red Bull en McLaren beschuldigd van het gebruik van die flexiwings. Daarnaast werd in Baku McLaren op de vingers getikt door de FIA omdat ze een mini-DRS hadden op de achterkant.
Nu een paar maanden later legt FIA head of single-seaters, Nikolas Tombazis, uit tegen Autosport.com dat de FIA geen actie zal nemen voor 2025:"We zijn behoorlijk tevreden met wat we hebben gezien, al is het daarbij niet altijd een kwestie van echt ergens blij mee zijn of juist niet", begint hij.
"Het heeft er ook mee te maken of je werkelijk doeltreffende tests kan uitvoeren. Eén van de uitdagingen van de voorvleugel is, meer dan bij welk ander onderdeel dan ook, dat de belasting en het effect daarvan tussen de verschillende concepten varieert."
Tombazis gaat verder:"Idealiter wil je tests uitvoeren die na kunnen bootsen wat er op het circuit gebeurt. Met betrekking tot achtervleugels slagen we daar redelijk goed in, maar met betrekking tot de voorvleugels is dat vanwege de verschillen tussen de auto's een stuk lastiger".
Dus gaat er niks veranderen de komende tijd: "We hebben in 2022 al duidelijk gemaakt dat het niet onze intentie was om aanvullende tests in te voeren en daar houden we aan vast", sluit hij af.
Volgens geruchten heeft Ferrari al een flexende voorvleugel gemaakt voor 2025, terwijl Red Bull nog steeds een beslissing zou moeten maken erover.
0 reacties