Een discussie aan tafel bij Viaplay mondde in interessante standpunten uit. Aan de ene kant van de tafel wordt gezegd dat Red Bull Racing veel last zal ondervinden van de beperkingen in ontwikkelingstijd van de aerodynamica. Zeker als Ferrari en Mercedes meekomen, dan kan Red Bull niet opeens die verloren tijd tevoorschijn toveren, klinkt het door Ernest Knoors.
Red Bull Racing op glad ijs door inkorten ontwikkelingstijd aero?
Red Bull Racing heeft door de straf een beperking die zou kunnen doortellen in de ontwikkeling van de auto in 2024, oppert Knoors, met een achtergrond in engineering: 'Die beperkingen tellen door, tot 26 oktober 2023, als de auto dan van 2024 ontwikkeld wordt.' Ook beïnvloedt de straf hoeverre de CFD-uren (berekeningen hoe lucht reageert op het digitale auto-ontwerp) ingezet kunnen worden. Red Bull heeft een voorsprong, erkent Knoors, maar als de concurrentie een slag maakt, dan kunnen die ingekorte uren problemen opleveren.
Maar terwijl iedereen spreekt van 10 procent tijdsvermindering, stelt Allard Kalff dat het werkelijk om 7 procent gaat en dat het team daar omheen kan werken: 'Ze vinden manieren om omheen het probleem te werken, het zijn techneuten.'
Red Bull zelf ontkende eerder op deze vrijdagavond dat er ook maar één cent naar de performance is gegaan van de 2,2 miljoen euro waarmee het team het budget overschreed in 2021. Zo kregen de teamleden gratis lunch bij Red Bull. De kosten daarvan vielen tegen verwachting in wel binnen de budgetcap.
Verstappen: 'Thuisrace heeft ook weinig impact op Perez'
Max Verstappen is daarna nog even aan het woord in de uitzending en krijgt de vraag hoe dat nou is bij de thuisrace van Sergio Perez bij: "Ik vind het prima, minder te doen."
Of dat echt een impact op zijn teamgenoot heeft? Verstappen denkt van niet: 'Checo is al redelijk relaxed dus hij zit daar niet zo mee. Hij is drukker in het weekend, maar het maakt voor de rest niet zo uit', aldus een relaxte Max vanuit Mexico City.
0 reacties