Red Bull Racing verscheen aan de start van het vorige F1-seizoen met een auto die met het nodige overgewicht kampte. Pakweg twintig kilo om precies te zijn. RBR-teamadviseur Helmut Marko heeft dat deficit in perspectief geplaatst en stelt dat het team daardoor zo een halve seconde per ronde langzamer was. Toch bleek dit compromis juist een voordeel.
Red Bull Racing begon met halve seconde achterstand door 20 kilo extra gewicht RB18
In een sport waar de klok tot drie decimalen achter de komma telt, is elke extra kilo aan gewicht bij voorbaat een pittige handicap. Maar wat als je twintig kilo boven het minimaal toegestane gewicht zit? Dat kostte Red Bull Racing ruim een halve seconde per ronde aan het begin van 2022. De RB18 bleek één van de zwaarste auto’s op de grid namelijk.
Marko vertelt aan het Oostenrijkse Servus TV hoe dat zit. Elke tien kilo teveel, kost zo een drie tiende per ronde, stelt Marko. En dat keer twee dus. “We begonnen met een behoorlijk overgewicht aan dit seizoen. Niet vanwege het gewicht van Max, maar de auto zelf uiteraard”, verklaart de teamadviseur lachend.
Red Bull Racing begon daarmee met een zekere achterstand, maar het bleek een slim compromis, onthult Marko: “We wisten dat wij daarmee een zekere reserve achter de hand hielden. Er was nog veel ruimte om te verbeteren.”
De auto afslanken die aerodynamisch al top is - dat gaat een stuk makkelijker namelijk: "Als je in de windtunnel iets probeert, dan is dat ook echt proberen en heb je geen garantie dat iets zal gaan werken. Maar wij wisten gewoon dat we veen halve seconde konden vinden als we het gewicht zouden verlagen”, aldus Marko.
0 reacties