Red Bull Racing verschaft duidelijkheid over samenwerking met Porsche

Red Bull Racing verschaft duidelijkheid over samenwerking met Porsche

door Michael Janiec

Inmiddels lijken alle lichten op groen te staan voor de komst van Porsche als belangrijke (motor)partner van Red Bull Racing vanaf 2026 in Formule 1. De motorreglementen die dan in werking treden, zijn namelijk vastgesteld. Volgens Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko is het contract met Porsche echter nog niet volledig rond.

Samenwerking tussen Red Bull Racing en Porsche nog niet vastgelegd

Een nieuwe merknaam is alvast vastgelegd door Porsche. Ook zou de deal, waarin duidelijk wordt dat Porsche 50 procent van Red Bull Racing wil bezitten, naar buiten zijn gekomen via een omweg. Maar als het aan Marko ligt, dan is er nog geen handtekening gezet. De onderhandelingen lopen nog, antwoordt de Oostenrijker.

In gesprek met f1-insider vetelt Marko daarover het volgende: “Er is nog niets getekend. Pas als iedereen ‘ja’ heeft gezegd, dan wordt het bezegeld.”

Nu de nieuwe motorreglementen eindelijk aangekondigd zijn, staat weinig in de weg van de overeenkomst. Eerder lieten de betrokken partijen blijken dat er pas definitief besloten zou worden zodra dat vaststond wat de richtlijnen voor de F1-motoren vanaf 2026 zijn.

De Formule 1 en FIA willen meer serieuze spelers zoals Porsche verwelkomen in de Formule 1. In de afgelopen jaren waren de torenhoge ontwikkelingskosten van de motor een probleem in dat opzicht. Met de komst van de nieuwe motorreglementen zullen die aanzienlijk naar beneden gaan.

Waarom de komst van nieuwe motorreglementen aantrekkelijk is voor Porsche

Een van de duurste motoronderdelen, de MGU-H, wordt namelijk afgeschaft. Deze technologie die (de hitte van de) uitlaatgassen uit de turbo omzet naar elektrisch vermogen en opslaat, is een grote kostenpost geweest sinds de invoering van de hybridemotoren in Formule 1 vanaf 2014.

Dat de nieuwe motoren meer praktische toepasbaarheid voor straatauto’s beloven is ook een belangrijk pluspunt. Zo zal de brandstof die F1 vanaf 2026 gebruikt volledig synthetisch zijn met de voorwaarde dat de techniek inzetbaar is in conventionele automodellen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk