Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Duitse medium Auto Motor und Sport zal de RB18 dankzij een nieuwe monocoque enkele kilo’s lichter moeten worden. Red Bull Racing is met de ‘kampioenschapsauto’ van Max Verstappen één van de zwaardere op de grid namelijk. De update is bedoeld voor de tweede helft van het seizoen, deze nieuwe monocoque zal eerst de verplichte crashtests moesten doorstaan.
Red Bull Racing wil meer performance ontgrendelen met lichter RB18-chassis
In Hongarije had Red Bull Racing nog steeds één van de zwaarste auto’s. Het team kampt met ‘een overwicht’ van zeven kilo. Ferrari zou inmiddels op het ideale gewicht zitten, terwijl de auto van Mercedes nog acht kilo te zwaar is.
In een sport waar elke seconde in racepace nauw verbonden is met het gewicht van de auto, telt elk detail. Logisch dat een extra gewicht van ruim zeven kilo flinke ruimte voor verbetering in snelheid biedt. Om competitief te blijven in de tweede helft, heeft Red Bull daarom besloten om een nieuwe monocoque te introduceren.
Het nieuwe chassis zou dan wel voldoen aan het beoogde minimumgewicht. Vanwege de invoering van het budgetplafond mogen de teams 3,1 procent boven dit minimumgewicht zitten. In de praktijk levert zo een afslanking ongeveer twee- a drie tiende van een seconde op per ronde.
Red Bull niet enige team dat aan een lichter chassis werkt
Wanneer het nieuwe chassis geïntroduceerd wordt in de RB18 is nog niet duidelijk, maar mogelijk komt de update al zo vroeg als Spa-Francorchamps. In het geval dat de nieuwe richtlijnen - om porpoising te verminderen vanaf de Belgische GP - in het voordeel van Mercedes spelen, kan Red Bull eigenlijk alle extra performance gebruiken.
Tenslotte meldt AMuS dat Red Bull Racing niet het enige team is waar een nieuw chassis voor een lichtere auto moet zorgen. Echter zal dat niet Mercedes zijn, laat het medium doorschemeren.
0 reacties