Volgens Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko loopt alles op schema in voorbereidingen op de seizoenstart van F1 in 2023. Ook spreekt de teamadviseur zich uit over de aangekondigde samenwerking met Ford vanaf 2026.
Marko tevreden over voorbereidingen op 2023 met RB19
Het titelverdedigende F1-team ging afgelopen week voor het eerst het asfalt op met de RB19 op Silverstone. Tijdens de filmdag nam Max Verstappen plaats in de bolide. Zijn eerste indruk zal niet het hele verhaal vertellen, weet hijzelf ook, maar die indruk is goed gebleken.
Ook loopt alles op rolletjes achter de schermen, bevestigt Helmut Marko: ”Alles verloopt soepel met de voorbereidingen, alles ligt op schema”, meldt de 79-jarige Oostenrijker aan F1-Insider.
De transitie naar het nieuwe seizoen lijkt daarmee voorlopig naadlozer dan de vorige. Met 2022 als basis voor de nieuwe ground-effect reglementen, geeft Red Bull de indruk meer op schema te zitten dit keer.
De voornaamste Achilles uit het begin van 2022 - het overgewicht van de RB18 - zou niet meer aan de orde zijn: “Pas in de tweede helft van het seizoen zat de auto aan de gewichtslimiet. Dat was een van de redenen waarom Max daarna de doorbraak maakte”, verklaart Marko.
Kijkend naar de langere termijn, de veelbesproken motorreglementen van 2026, is ook het vooruitzicht voortvarend. Ford is aangekondigd als belangrijke ‘motor’ partner. De Amerikaanse automaker gaat helpen met de elektrische kant van de door Red Bull geproduceerde aandrijflijn.
Onderhandelingen met Ford verliepen gemakkelijk
Marko vertelt het volgende over de kersverse collaboratie: “Het is een goede deal met Ford. Ik was ervoor in Detroit, de gesprekken waren goed en harmonieus vanaf het begin. We kwamen vrij snel tot een conclusie. Vanaf 2026 heet de motor Red Bull Ford. Voor mij is hiermee de cirkel rond.”
Voor Marko kent de alliantie met het machtige Ford nog een extra betekenis. “In 1971 reed ik in de legendarische Ford Capri RS-toerwagen. Hij was extreem snel, maar moeilijk te temmen, met een staart die voortdurend afbrak. Maar je kon er elke Porsche mee voorblijven.” Hij concludeert dat de cirkel min of meer rond is met de deal die nu gemaakt is.
0 reacties