Teambaas geeft hoofdreden waarom samenwerking met Honda eindigt

Teambaas geeft hoofdreden waarom samenwerking met Honda eindigt

door Michael Janiec

Christian Horner had dolgraag nog langer met Honda willen werken in F1. De teambaas van Red Bull Racing stelt echter dat de logistieke uitdaging om dat te blijven doen voorbij 2025 te groot bleek.

Horner: 'Logistiek te complex om samenwerking met Honda voor te zetten'

Terwijl Red Bull Racing zich sterk maakt om vanaf 2026 min of meer zelfstandig de motoren te bouwen - met de hulp van Ford - blijft de kracht van de Japanse motormaker, het kloppende hart van het project, gevestigd in Sakura, Japan.

Red Bull-teamadviseur Helmut Marko gaf eerder al aan opgelucht te zijn dat Honda tot en met 2025 actief betrokken blijft als motorleverancier en ondersteuning blijft leveren.

De Oostenrijker voorzag dat het erg lastig zou worden zonder de steun van Honda. Hij noemde het logistieke aspect, evenals de behoorlijke taalbarrière, als een mogelijk knelpunt.

Honda fungeert namelijk ook als de tussenpartij die direct in contact staat met de Japanse leveranciers die de onderdelen leveren, waaruit de motor bestaat.

Kijkend naar een toekomst voorbij 2025, stipt Horner eveneens logistiek aan als ‘dealbreker’: “We hebben de relatie na 2025 onderzocht. Maar het werd logistiek gewoon te ingewikkeld”, verklaart de teambaas in gesprek met de media.

Nog niet zeker of Honda doorgaat voorbij 2025

Het is nog maar de vraag of Honda erbij zit na 2025. De Japanners zijn één van de zes partijen die zich hebben aangemeld, maar concreet is het aanblijven daarmee nog niet: “Natuurlijk betekent het voor fabrikanten die vandaag op die inschrijving staan, geen toezegging dat ze er in 2026 ook daadwerkelijk bij zullen zijn”, zei hij.

"We wensen Honda natuurlijk veel succes in de toekomst. Maar er is een duidelijk verschil tussen het 2026-programma waar Red Bull Powertrains zich op richt en deze relatie met Ford, en de nauwe samenwerking met Honda om uiteraard de beste prestaties uit de huidige gehomologeerde motor te optimaliseren tot eind 2025."

Christian Horner

De Brit sluit af door nogmaals te benadrukken hoe fijn de werkrelatie is met het Japanse Honda. Alle lichten staan de komende jaren nog op groen om daarop voort te borduren en meer successen te behalen samen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk