“Red Bull zet bijna halfjaar van tevoren onderdelen op transport”

“Red Bull zet bijna halfjaar van tevoren onderdelen op transport”

door Michael Janiec

De Formule 1 is een blijft een uitzonderlijke logistieke operatie. Zo bewijst het laatste nieuws uit de paddock wel: het F1-team van Max Verstappen verscheept namelijk nu al onderdelen voor de auto’s voor een Grand Prix die pas in september 2024 plaatsvindt.

Het is niet ongebruikelijk dat vracht al maanden eerder verscheept wordt per container voor de Grands Prix buiten Europa.

Een deel van de inboedel dat naar de circuits moet, waaronder de motorhomes, wordt dan ook maanden eerder op wereldreis gestuurd, zodat niet alles per vliegtuig verplaatst hoeft te worden.

Als het een (reserve)chassis betreft; een onderdeel dat, vanwege de hoge ontwikkelingskosten in afweging van het budgetplafond, nooit meer echt in een seizoen geüpdatet wordt, dan is zo een verzending vooraf wel begrijpelijk.

Red Bull verscheept alvast RB20-onderdelen voor Singapore GP

Maar als je nog druk aan het uitvogelen bent wat er over een race of twee op de auto zit aan onderdelen - laat staan over pakweg vijf maanden - dan is vooruit verschepen niet echt een praktische optie voor die onderdelen.

Hier is in het geval van Red Bull geen sprake van. Al heeft Red Bull volgens Ted Kravitz de keuze gemaakt om alvast wat (standaard)onderdelen per boot naar Singapore te transporteren: "De zeevracht begon zijn reis rond de wereld in Milton Keynes, in de Red Bull-fabriek, natuurlijk. Ze kregen al vracht per boot in China, en nu gaat het op een langzame boot van China naar Singapore. De Grand Prix van Singapore is in september", meldde de Sky Sports F1-reporter.

Om welke onderdelen het precies gaat, weet de Britse verslaggever eveneens te melden: "Dus deze zeevracht gaat de zomer doorbrengen in een opslagruimte, de 13-amp kabels, de adapters en elektrische onderdelen, alle 261 kilo en dan [na de race] gaan ze naar Abu Dhabi."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk