Red Bull erkent 'realistische achterstand' bij ingaan nieuw F1-motorentijdperk

Red Bull erkent 'realistische achterstand' bij ingaan nieuw F1-motorentijdperk

door Michael Janiec

Red Bull-teambaas Christian Horner erkent dat het team voor een grote uitdaging staat zodra in 2026 het nieuwe reglementaire tijdperk van de Formule 1 ingaat. Met de introductie van behoorlijk vernieuwde krachtbronnen bevindt Red Bull's als kersverse motormaker in een nadelige positie ten opzichte van Ferrari's 70 jaar ervaring op dit gebied.

Red Bull Powertrains (RBPT), de motorafdeling van het team, is belast met de ontwikkeling van een nieuwe krachtbron voor het seizoen 2026. In deze nieuwe motoren zal het MGU-H-onderdeel worden verwijderd en zullen krachtigere elektrische systemen worden gebruikt die meer dan 1.000 pk kunnen leveren. Daarnaast zullen CO2-neutrale 'eco-brandstoffen' een belangrijke factor spelen, omdat F1 streeft naar CO2-neutraliteit in 2030.

Horner: 'Vooruitgang RBPT in twee jaar is indrukwekkend'

Horner geeft toe dat Red Bull niet over de ervaring van Ferrari beschikt: "We zitten in een steile leercurve."

De teambaas is zich bewust van de zogenaamde achterstand op andere motorleveranciers. Hij blijft echter vertrouwen houden in de capaciteiten van zijn team en benadrukt hun succesvolle benadering van chassisontwikkeling: "Er zijn geen garanties, maar met deze nieuwe regels is het voor iedereen een schone lei."

Hij voegt er het voordeel aan toe dat ze zich alleen kunnen richten op de nieuwe motor, zonder de last van het onderhoud van hun huidige power unit.

Er zijn geruchten dat Red Bull Powertrains achterloopt op schema, maar Horner ontkent dit ten stelligste. Hij prijst de vooruitgang die tot nu toe is geboekt en verzekert dat ze hun doelen halen.

"We zullen het resultaat pas echt zien in 2026. maar als je bedenkt dat we nog maar twee jaar geleden zijn begonnen, is de vooruitgang indrukwekkend."

Christian Horner

De Brit spreekt ook zijn vertrouwen uit in het vermogen van Red Bull om zich aan te passen aan de eveneens nieuwe chassisregels, waarbij hij verwijst naar hun sterke staat van dienst.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk